Sub10

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Sub10

Post by olof »

Här kommer en liten sammanställning efter kvällens sub träff.

Tack alla sub 10:or som kom ikväll. Vi blev ca 20 st förhoppningsfulla cyklister. Kan vi ha samma inställning och lust som visades ikväll kommer det att gå fint runt sjön. Denna fina och goa stämning skall vi bygga vidare på och som Christian sa att när vi väl är där och cyklar skall vi "peppa" varandra. Vi kommer nämligen alla att ha en nedgång under denna turen på 30 mil, sitta där på cykeln och tänka "va fan håller jag på med, jag hoppar av och käkar lasagne och har det gott istället". Det är då vi blåser förbi Jönköpng och ser framemot en go öl i Motala och går allt väl sitter vi vid någon uteservering vid två tiden och sippar på en pilsner...

Mötet varade i ca 1.5 timme och vipratade om många olika saker. Skall här redogöra för några viktiga punkter. Eddy har fått det tunga ansvaret för ett gult band att fästa på hjälmen. Skall dock ej knytas ihop med övriga sub 10:or.

Följande gäller.

Vi har fyra ledare, Olof, Christian A, Johan S och Thomas F. Vi kommer sannolikt att få två till om allt vill sig väl, Hasse C och Mars G.

1. Vi alla som kör med i sub 10 skall ha en lapp med kontaktuppgifter till anhörig vi kan kontakta utifall att. När vi kör rundan är det mycket önskvärt att om någon hoppar av och vill köra själv i ett annat tempo skall meddela någon av oss "ledare", vi kommer att ha på oss våra tequila sunrise inspirerade passledavästar.Det står klart och tydligt passledare. Passledarna kommer också att ha visselpipor för att påkalla uppmärksamhet.

2. Vi kommer att köra belgiskt, detta för att underlätta för en jämn och fin körning.

3. När det gäller äta och dricka skall vi göra det när vi ligger längst bak. Se till så att ni har med er vätska och bars och se till så att dessa förpackningar i möjligaste mån redan är öppnade och klara att äta. Ett tips är att ni testar de produkter ni tänker ta med er innan vättern annars kan ni råka ut för överaskningar.

4. Vi skall vara noga med att kommunicera i gruppen, budskap som ropas skall hjälpas åt att föras fram och bak i gruppen. Vi skall markera för väsentligheter, hål m.m i god tid vilket innebär att vi skall blicka långt fram och inte in i kompisens bakdäck. Missar någon att markera får den personen bara köra på hindret/hålet. Detta innebär att vi måste blicka långt fram.

5. När vi blir trötta skall vi inte pressa oss att vara med i kedjan utan då är det bättre att lägga sig på rulle och vila upp sig för att senare kunna hjälpa till. Det är fullt normalt att bli trött. Är man trött och ligger på sitt yttersta är man en säkerhetsrisk.

6. Vi skall följa trafikreglerna och inte göra några dumdristiga körningar. Vi måste planera omkörningar i tid.

7. Vi kommer att ha grindvakter vilkas uppgift är att se till så att inga "obehöriga" kommer med i den belgiska kedjan och stör vår rytm. Men vi alla skall hjälpa till så att det blir en lugn och fin körning och hindra så att "obehöriga" skall försöka tränga sig in i gruppen.

Körningen:

Vi skall ha ett snitt på 31.5 vilket innebär att utför går det snabbare och uppför långsammare men på platten ca 33. När vi kör uppför gäller det att vi håller igen och i viss mån kör "två par" och likaså när vi kör utför gäller det att dem som ligger längs fram trampar för att hålla upp farten och när vi kör utför för att sedan mötas av en uppförsbacke gäller det att dem som ligger längs fram trampar på för fullt och växlar först en bra bit upp i backen. Kom ihåg att om ni ställer er upp och skall trampa i klungan, lägg i en tyngre växel. En annan sak vid backkrön är att vi inte drar på förrän alla har kommit över.

Vi stannar inte för punktering, då blir man tyvärr lämnad. Varför inte unna er nya däck och slangar inför loppet. Se även till så cykeln är i ett gott skick.

Vi har tre stopp Gränna Glasbruk, nej ni hinner inte köpa något och vid Broviken. Det blir också ett snabbstopp vid fagerhult som bara har vatten. Var observanta på era kamrater och ha koll på tiden, stoppen är 5 minuter vid varje tillfälle. Sedan åker vi.

När vi väl kör kasta ett öga på hastighetsmätare. Vi skall köra sub 10 vilket innebär att vi skall hålla våra hållpunkter någorlunda. Mats har lagt ut en lista med hållpunkter, vi tycker att ni skall printa ut denna och ha den med er och läs gärna igenom tiderna och hållpunkterna. Vi skall vara nära 10 timmar och inte 9 men inte över 10 timmar.

Gemensam subträning.

Ja det bör man göra, ta ut cykeln och träna. Det är långt till vättern startar och det är ett långt lopp. Vi kommer att ha gemensamma sub 10 träningar och då är det bara för sub 10.

Den 17:maj kör vi teknik. Vi startar vid Preem kl 9.30 och möter upp några vid snipen kl 10. beroende på vädret anpassar vi turen och längden men vi tar ett snack då, avstånd ca 10 mil.

Den 27 maj blir det ett långpass ca 20 mil.

Den 2.e juni blir det Varbergs Fästing sub träning.

Vi pratade också om att under Hisingen runt köra lite sub 10. Johan skall försöka samla ihop gruppen innan start.

Avslutningsvis. Det kan vara 20 grader medvind och lite trafik men också 4 plus, hagel och motvind i 30 mil.

Känslan efter kvällens träff gav mersmak...

Vi syns på tråden och träningarna, obs glöm ej våra vanliga lördagspass.

Christian, Johan, Olof och Thomas.

Tel nr
Johan S 0733-376857
Thomas 0768-527010
Christian 0702-221618
Olof 0708-539805
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: Sub10

Post by Eddy »

Hej olof!

Tack för ett bra möte igår... Inspirerande...

Ett förslag: aktiviteterna som vi planerat med sub 10 träning skulle möjligen bli mer tillgängliga om du eller någon som kan lägger in dem i kalendern och varför inte med en anmälningsfunktion ...?

Förslag från coachen :-=

//E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Sub10

Post by Mikael Virtanen »

Allt låter klokt o bra. Men det där med att välja splash'n'go-depån istället för Fagerhult tycker jag är lite tveksamt. Tror många vid det laget efter drygt 140 km sätter värde på möjligheten att ta en kopp kaffe, en banan eller fylla på sportdryck (eller det kanske är bara jag?). Vi ska också ha i åtanke att Gränna-stoppet förmodligen blir väldigt kort. Stannar man vid utfarten borde man klara av ett Fagerhult-stopp på 5-7 minuter.
Hur som helst blir det fler tillfällen att diskutera detaljerna.
Mikael
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Sub10

Post by olof »

hejsan Mikael.

Vi har tre stopp ett i Gränna Glasbruk och ett vid Broviken för tillfälle med kaffe bullar etc och ett stopp vid fagerhult som bara har vatten. Det var kanske lite otydligt.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Ahlquist

Re: Sub10

Post by Ahlquist »

Hej,

jag instämmer med Mikael ang Fagerhult, det är bra med en moralhöjande fika efter halva distansen. Om vi ändå stannar ca 5 minuter så hinner vi med detta...Fagerhult är dessutom en ganska stor plats...
MIn reflektion från förra året är att Grännastoppet kan bli väl kort om vi bara har 3 minuter, vi var flera som missade tåget där och fick jaga ikapp, det är väldigt mkt folk och ganska trångt där...
Boviken är om jag minns rätt väldigt trångt så där bör vi försöka lägga cyklarna vid utfarten för att hålla nere stopptiden.

//Christian
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Sub10

Post by T.F »

hoj,tack alla ni duktiga cyklister för en fin,trevlig o lyckad SUB 10 tur idag! jag tycker att allt eftersom vi cyklade så fick vi till bättre o bättre belgiska byten(även i motvinden..)inga incidenter eller oroligheter i ledet=bra! ibland ngt ojämt o ryckigt,men jösses,detta var vår första tur med gänget,så vi kan vara riktigt nöjda med vårt pass tycker jag! hoppas vi får till det även nästa gång,o ni som inte kunde vara med idag,synd.. :---).. nåväl det går fler tåg(t.ex ett Lygnar :-) ) ta väl vara på er o så syns vi nästa gång. mvh Thomas Forsberg (11,1mil för min del idag..)
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Sub10

Post by Hans Carlberg »

Det låter bra träna på bara..!
Själv ägnar jag mig åt eftervård av (sjävförvållat) numera träningsvärksförsedda ben.
Kanske avverkades det sista varvet för min del! =P~
Lyckades cykla försiktigt 50 km i söndags men sen gick det inte att gå i några dagar.
Cyklade i onsdags från Smögen och nästan fram till Dingle t o r i regn och blåst
på en relativt smal väg (inga vägkanter). En högst danande övning!
Ömma vader o lår igen..,hur länge kan man ha träningsvärk?
Vi får väl se om det går att cykla på söndag!
Första långpasset för min del, spännande. Jag tar det lilla lugna det blir nog bäst så!
Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Sub10

Post by dlridings »

Jag är inte med i några sub-grupper så jag passade på att åka en lång runda med HCK i torsdags, något som liknade Svartedalen med fika i Backamo.

Jag åkte med 29-gruppen. Anledning till att jag skriver här i tråden är att Kari Martens nämndes längre upp. Han var med. Han och Christian Behre (tror jag fick efternamnet rätt) hade börjat kl 6 på morgonen. Sedan anslöt de till HCK:s runda och efteråt skulle de fortsätta fram till midnatt någon gång. De förbereder sig för Sverige Tempot. Kul att få prata med honom då och då när klungan rullade runt.

Men det var kallt ... och det var blåsigt, och det regnade och jag skakade lika mycket i slutet som jag gjorde efter Hisingen runt förra året. Frös.

Men jag tror ni får det fint imorgon, säger yr.no iallafall. Men yr.no sa att det bara skulle blåsa lite idag. Så jag stack rakt söderut. Sheesshhh .. vilken vind.

Daniel
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Sub10

Post by Patrik »

Hej!

Sub-träning: långt, 200 km den 27:e - kommer kedjan rulla mot mot Alingsås eller söder ut?
josef70

Re: Sub10

Post by josef70 »

Hej Lygnare!

Så grymt kul att se att det blir ett stort och gott gäng i Sub10 även i år! Jag kan tyvärr inte vara med i år :cry: Tänkte bara dela med mig av erfarenheterna från VR2011 där jag var ledare. Ni kan läsa en sammanfattning på förra årets tråd: http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=226&t=1501&start=40

Ni har säkert redan ett schema (kanske förra årets som jag och Mats G gjorde?) men här kommer det igen:
http://www.arcticstudio.se/pdf/VR2011-SUB10.html
Schemat siktar på 9:55 och vi körde på 9:43. Det finns tre grundtankar med detta schema, 1) det ska vara lätt att räkna på, 2) åktid och paustid ska vara på två olika "konton", och 3) det ska finnas lite marginal för strul/extrastopp/väntan. Citerar beskrivningen från 2011:
"Jag har ett förslag som nästan till 100% stämmer med detta schema och är enkelt att räkna på. Planen går ut på att hålla 19 min per mil (dvs 31,5 km/h) vilket är lätt att räkna på och ger totalt 30 min "till godo" i förhållande till totalsnittet som ska vara max 20 min per mil för Sub10. Då får vi max 29 min till pauser för 9:59. På så sätt blir det lätt att hålla reda på hur vi ligger till, tex efter 10 mil 190 min cykling = 3 tim 10 min plus pauser. En fördel är att vi inte behöver stressa och "köra in" tid om vi skulle ha pausat 3-4 min istället för 2 min vid något tillfälle. Åktiden på 9:30 och paustiden 29 min ligger så att säga på olika "konton". Jag har använt denna strategi tidigare på andra lopp vilket har fungerat mkt bra."

Under loppet rapporterade jag efter varje mil hur många minuter vi låg före schemat, vilket var enkelt för mig och ett uppskattat inslag (särskilt som marginalen växte :-D ). Eftersom alla visste hur vi låg till (oftast ca 8-10 min före schemat) blev det enklare att få alla att sakta ner farten i uppförsbackarna, särskilt i de tre sista (före Hammarsundet, efter Hammarsundet och vid Medevi) där vissa kan bli lite heta och stressade ;-) Vi höll igång snacket bra och de som blev trötta sa (oftast) till så att vi kunde anpassa farten.

Något om pauserna:
-3 min påslag i starten behövs egentligen inte (1 min räcker) men det är ganska gott mentalt att ligga före schemat efter 1 mil oavsett om man startar lite lugnt.
-3 min stopp i Gränna funkade mycket bra.
-10 min stopp i Fagerhult var välbehövligt, någon kunde gå på toa och andra kunde bunkra mat. Väl investerad paustid och ett tydligt delmål att se fram emot! Tror nog att "splash-and-go" stoppet med bara vatten passar bättre för snabbare grupper.
-3 min stopp i Boviken funkade inte alls bra. Vi försökte styra upp att alla skulle ställa cyklarna vid utfarten från depån men det är väldigt trångt och rörigt i denna station och gruppen splittrades. Vi blev tvungna att dra efter 6-7 min men det tog ca 5 km innan vi hade en fungerande grupp igen. Här tappade vi minst 5 min i förhållande till schemat.... Men jag har inget riktigt bra förslag till alternativt stopp, efter mina tidigare VR vet jag att Hammarsundet är lika illa. Kanske ska man ändå ha kvar stoppet i Boviken men prata igenom en bra strategi innan och bestämma en något längre paustid.
-3 min stopp i Medevi ströks. Vi behövde ta två korta kisspauser under dagen förutom planerade stopp så dessa fick ersätta stoppet i Medevi, som var tänkt som ett reservstopp från början.
-3 min påslag vid målgång behövs inte i schemat. Enligt min mätare är sista milen bara 9km så det är snarare så att man tar in lite tid (ca 2 min) där. Säg det inte till nån men VR är nog bara 299km :-=

Ha en underbart härlig dag runt Vättern, jag håller tummarna för er! 9:42!!
/Josef
estrom

Re: Sub10

Post by estrom »

En snabb fråga: vart träffas vi imorgon lördag för långrundan? Preem?

--Erik
estrom

Re: Sub10

Post by estrom »

Hej igen!

Pratade precis med Olof. Träff blir vid Preem kl. 9 och turen blir till Varberg. (Några hoppar på vid Snipen).

--Erik
jabo

Re: Sub10

Post by jabo »

Preem slottskogen eller den nära klubbhuset?
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Sub10

Post by olof »

Den vanliga startplatsen vid Preem i slottskogen kl 9.00

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
jabo

Re: Sub10

Post by jabo »

Hoppas att ni fick en trevlig tur till varberg.
Jag fick tyvärr släppa efter 5 mil och gneta solo tillbaka till slottskogen.
Krafterna räckte inte till idag, inte tillräckligt med distansmil i år och värmen bla bla, ursäkter...

Men jag kommer igen nästa helg och försöker hänga med hela vägen gbg-varberg T.o.R

// Jan
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Sub10

Post by T.F »

bra Jan,så tänker en sann cyklist,lycka till! syns,Thomas F
uherge

Re: Sub10

Post by uherge »

Jag tycker det vore bra om det kom med lite fler än de ca. 20 som idag är anmälda till morgonsdagens Varberg t.o.r-runda. Förra gången var det ju bitvis rejält ryckigt och det märks att vi behöver köra ihop oss betydligt mer då vi ska vara dubbelt så många under själva vättern. Kanske blir det lite mer ordning i stridens hetta :mrgreen:

Ses imorgon, vädret verkar bli perfekt!

/U
aderklint

Re: Sub10

Post by aderklint »

Hej alla!

På träningen igår pratades det om en fin liten karta/planering med sträcknign och stopp på vårt runda runt Vättern.
Det skulle finnas en länk till runkeeper, men jag lyckas inte hitta den här på forumet.

Är det någon som kan visa mig var den finns?

/a


Edit: jag fann den till slut.
Last edited by aderklint on 2012-06-07 22:34, edited 1 time in total.
jabo

Re: Sub10

Post by jabo »

Under VR:
Om man vill käka & dricka eller bara vila en stund, lägger man sig då bakom grindvakterna eller ligger man kvar i svansen?

Inser att vi alla har olika kapacitet att orka hela vägen och täppa luckor osv.
Kanske kunde pass ledarna ha vissel pipe, en kort signal = öka och 2 korta = sänk farten; samt vid depåstoppen.

Vi ses i Motala // Jan
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Sub10

Post by Mats Gustafsson »

Hej,
Under VR: Äta och dricka är bra att göra när man ligger längst bak.

Vi har inga utsedda grindvakter och vi kan inte förbjuda någon att passera vår grupp eller genom vår grupp. Det gäller att se upp med de som kommer att gå genom vår grupp och släppa dom framåt. Prata med dessa genomlöpare eller "svartepettrar" och be dom köra förbi eller lägga sig längst bak i svansen. Vill dom hjälpa till att dra, så bör dom fråga först om det är OK. Om dom fungerar i gruppen så är det en tillgång för oss alla, är dom farliga för gruppen får dom lägga sig längst bak eller gå förbi. Prata med eventuella nykomlingar i Sub 10 gruppen.

Precis som du skriver har vi alla kommit olika långt i träningsfasen. Ambitionen är dock att alla skall under 10 timmar,
inte under 9.30. Vi skickar ett mail till alla i Sub 10 under veckan men lite mer tips och råd samt bifogat excel fil med tider och inlagda pauser. Det finns både den gamla tidsplanen med tider vid depåerna samt en ny som bygger på Josef´s 19 min/mil ( hade Josef alla dessa siffror i huvet förra året, måste han vara ett mattegeni ) Vi har även ändrat stopptiderna

Jag och fler passledare bör tar med visselpipan för att samla efter depåstopp. Det blir säkert den största utmaningen att få ihop alla efter depåstoppen i Gränna, Fagerhult och Broviken.

Lycka till allihop!

// Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Post Reply