Sub10

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Sub10

Post by Patrik »

Sub10gruppen, tack allihopa för den trevliga cyklingen!!!

Lite vått och kallt i början, men vi fick värme och sol på slutet - det satt fint.

VR12 - Några reflektioner:

Passledare: Det var bra att vi hade lite styrsel på cyklingen, inte stannade för länge i depåerna osv, bra gjort, ni vet vilka ni är!

Upplägget: Tre stopp gav ett bra disponerat lopp (eventuellt annat upplägg vid kortare tid än sub10?), det kändes som att det var ett bra beslut att i kylan och regnet gå till Fagerhult och inte Splash & Go, kaffet smakade bra bra vid 8-tiden på morgonen.

Mat: Mat å vatten, jag åt/drack mycket dagarna innan - självklart gav det positivt resultat!
Hämtade kaffe å bulle en gång, annars var jag självrullande på det jag hade med mig - det gav kort tid i depåerna: kisspaus och ta fram mat för nästa 10-milare, sedan rulla vidare.
Två flaskor sportdryck och en Kamelback med vatten var tillräckligt.

Farthållning: När den belgiska kedjan var igång så rullade det på bra. Men vi kanske skulle behövt lite mer "snäll stränghet"? Inte för att det behövdes, då vi kom innan utsatt tid till mål, men det kändes som att vi förlorade fart i de snälla backarna efter Hjo - eller var det bestämt som att vi skulle köra såå långsamt i slakorna? // Negligera denna kommentar i sådana fall :-)

Cyklingen: Propparna var jobbiga, dels att hitta lygnarna men också med tanke på säkerheten.
I en av förträngningarna var jag med om en klungkrasch, såg hur någon föll tre-fyra cyklar upp och "dominoeffekten" fick cykeln framför mig att gå i backen, lyckades n-ä-s-t-a-n hoppa över framförvarande cykel, men fick markkänning, det gick bra - det var någons framjul som korsat någons bakhjul ett par cyklar upp.
En lärdom att ofta upprepa är att trafikförträngningar, där det går långsamt och det finns många trötta motionärer, är potentiella kraschzoner - skapa säkra situationer: avancera förbi farligheter.

Tid: Det var gott om marginal till den utsatta tiden, många hade kunnat gå in på under 9.30, så starka kändes vi!
Någon mil innan Motala stötte jag på min hustru Karin (också lygnare), hon startade några timmar tidigare och vi hade tidigare spekulerat i vem som skulle gå i mål först, nu blev det jag som drog henne mot öltältet - det kallar jag livskvalitet!

VR2013:
8:45 - 9:15 känns (k)gjörbart, det blir kul som fan! :lol:


Tack för den trevliga cyklingen!
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Sub10

Post by olof »

Tjena Patrik

Om så många av oss klarade målet under 10 timmar under dessa förhållande vi hade i år är det inga problem att ha som målsättning under 9 timmar 2013. Jag tycker att det är ett mycket rimligt mål. När det gäller den långsamma körningen uppför var det en strategi att få med oss så många som möjligt men självklart är det hela en avvägning...man kan köra lugnt till en viss gräns sedan ramlar man. Skämtå sido vi vill ju att så många som möjligt klarar sin målsättning.

Men som sagt det skulle vara intressant att se vilka som är intresserade av en satsning på under 9 timmar nästa år och för de flesta handlar det om att korta av med en halvtimme drygt.

Det är mycket tacksamt att läsa alla kommentarer vilket gör att vi alla lär oss och blir bättre cyklister. Det är som klunga man har de största fördelarna.

Kanonbra jobb av alla.

Tänk er vättern 2013, blå himmel, torra vägar alla klädda i lygnarkläder det är bara att stå på. Det vore fint.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
cali1001

Re: Sub10

Post by cali1001 »

Hejsan alla!
Eftersom flera verkar fått blodad tand är det väl dags att skapa en ny formell subgrupp inför vättern 2013.
Jag tror att SUB 0845 skulle intressera de som inte är lika speedade som de som börjar formera en sub 0800 grupp :lol:
Det hade ju varit fint om vi kunde hålla gruppen till max 20-25 samkörda cyklister då jag uppfattade körningen fram tills jag for på ändan i jönköping som mycket ryckig och näst intill farlig i det "härliga" vädret vi hade. Samtidigt vore det trevligt att se om man kunde starta på lördagsmorgonen och inte mitt i natten. Vilka kriterier finns det för att få starta i en sådan grupp och vem bestämmer vilka som får starta i en sådan startgrupp?

/Carl-Johan
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Sub10

Post by olof »

Hejsan Carl-Johan

Det var tråkigt med din vurpa men du verkade vara vid gott mod trots detta när du gick och smorde in dig.......

Det kan väl inte sägas annat än att det i början var mycket ryckigt men det var ju ett enormt gäng av olika cyklister och vädret till gör ju sitt till, alla söker skydd. Det blev trots allt mycket bättre. Nu till din fråga. Vi har för avsikt att försöka få fler starttider på morgonen. Vad det gäller subgrupper kommer vi med största sannolikhet att ta ett snack om detta efter sommaren men jag skrev längre upp i denna tråd om att vi borde satsa på en sub 9 grupp med gemesamma lygnarkläder som krav och kan vi få ihop ett gäng på 20-25 personer vore det mycket bra. Det var ett mycket starkt gäng om jag får skryta lite grann och som tur var var din vurpa inte i någon klunga utan i en kurva som var såphal.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub10

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Om du läser på tråden "Tack för Lygnartåget" eller "Dessa fantastiska reseberättelser" ser du lite av vad som pågår.
Grundförutsättningen för start på fm. är att vi har tillräckligt med startplatser för att kunna erbjuda fler startgrupper. Om vi lyckas få 60 platser är min ambition att de delas upp på 3 subgrupper sub 7, 8, och 9. Om det innebär 7.00-15 eller 8.45 eller 59 det får varje grupp bestämma. Vi kommer att diskutera uppdelning etc. på vårt styrelsemöte på tisdag.

Att åka med "kvalificera" sig till dessa starter innebär ett åtagande med träning det är inte bara en "kul" grej att anmäla sig till en sådan sub grupp. Första steget mot 2013 är att vi vet hur många platser vi får sedan tar vi det därifrån.

Vättern har ändrat till 1:e oktober och innan dess skall vi klubbar ha sänt in våra listor med anmälda i olika startgrupper. Förra året var det 1:a september vilket gjorde att det blev stress direkt efter semestern.

Vi kommer att behålla 2.20 och 3.44 intakt som tidigare år, det vi vill utöka är snabbgrupperna enligt ovan!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
cali1001

Re: Sub10

Post by cali1001 »

Tackar för goda svar av Olof och C-G!
/Carl-Johan
Ahlquist

Re: Sub10

Post by Ahlquist »

Jag hade redan före årets runda bestämt mig för att inte köra VR 2013 men efter årets runda med ett överraskande bra resultat efter alla prövningar väcktes ändå tanken vad vi hade kunnat göra under bättre förhållanden. När jag nu läser allas tankar om SUB9 så kommer suget tillbaka och kan vi få en starttid på morgonen så är jag helt klart intresserad!
Hade även varit intressant att höra hur mycket SUB8.30 gänget tränat inför i år? Timmar/mil per vecka samt typ av pass?

//Christian
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Sub10

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej Christian,
SUB 8.30-gänget körde 4 gemensamma SUB-träningar på mellan 9-13 mil varav de sista två i Vätternfart dvs. 37 km/h i snitt. Utöver detta deltog vi (inte alla i gruppen på varje lopp) på följande motionslopp under maj månad: Giro d'Italia Cycling for all i Danmark, Jubileumsloppet i Varberg, Hisingen Runt (lagtempoträning i högsta fart), Kexrundan i Kungälv och Orust Runt (lagtempoträning i högsta fart).

Därutöver är det mycket individuellt men man kan nog säga att vi har tränat 3-5 gånger per vecka och cyklat 15-30 mil per vecka under hela våren. Vissa körde hårda intervallpass hela året om, andra körde en hel del distans under vintern och tidiga våren för att sedan köra speed/intervaller/backträning etc. från sista delen av april och i princip ända fram till några dagar innan Vättern.

I gruppen hade vi från ca. 150 till 550 cyklade mil i benen under 2012 när vi ställde oss på startlinjen på Vättern. Sammanfattningsvis kan man enligt min mening säga att skall man hålla en viss snittfart på Vättern måste man också vid ett antal tillfällen träna i denna eller något högre snittfart för att vara väl förberedd för Vättern. Detta innebär i sin tur att man måste vara rejält grundtränad för den fart man skall hålla, annars åker man mycket lätt på överansträngningsskador (typ knä- och ryggskador). Risken är också större att åka på infektioner etc.

Det går säkert att lägga till en hel del utöver ovanstående, vilket jag hoppas att de andra i årets SUB 8.30-gäng kan göra.

Trevlig cykelsommar önskar

Lars-Inge Kjörnsberg
Som höll i SUB 8.30-gruppen i år
Ahlquist

Re: Sub10

Post by Ahlquist »

Tack för ditt svar Lars-Inge!
Då blir det ungefär samma upplägg som jag hade inför årets runda men med högre fart...

Trevlig midsommar till alla!
//Christian
Björn

Re: Sub10

Post by Björn »

Stort tack till alla i Sub10 gänget!
Det mesta har redan sagts om hur loppet utvecklades så jag nöjer mig med att konstatera att det var den värsta (kallaste) och bästa (9.36) rundan jag kört! Tycker att en start på morgonen i ett Sub9 gäng nästa år låter som en lysande plan, jag är definitivt med på det planet när det är dags för departure \:D/
Trevlig midsommar på er alla lygnare!
//Björn Gross
Post Reply