Nattpasset ?

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Vi är några stycken som tänkte skippa subbandet nästa år. Vi tar lärdom av årets väder och vill starta så tidigt vi kan på fredag.
Så får vi se hur det känns som omväxling.

Planen är att blåsa på rätt rejält ner till Huskvarna och äta middag
Mörkerkörning till Hjo för att intaga frukost.
Sen lite mjukstart och så köra på en stund igen.
Kanske stanna i Karlsborg, eller Boviken eller varför inte Medevi för en gångs skull.
Inga tidsmål, bara mellanmål

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Nattpasset ?

Post by Mikael Virtanen »

Ett lysande upplägg! Låter som att det blir kul snabb cykling med lite glassig guldkant efter vägen. Snart är det ju anmälningsdags. Vilken starttid i så fall?
Mikael
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Så tidigt det går. Jag vet inte hur manuell anmälan går till nu förtiden. Men skall visst kunna välja starttid.
Vi får kanske klumpa ihop oss och göra en gemensam anmälan.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Nattpasset ?

Post by isb68 »

Låter mycket intressant!
Vad har ni tänkt er för medelhastighet ungefär? Vill ju veta om man orkar hänga med ... :-)

/Örjan I.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Det har vi inte snackat om, och det är svårt att veta hur formen är om ett år.
Jag vet att vi tre som pratat körde runt 9 timmar i år, men det är tveksamt om vi gör det nästa år.
19 minuter per mil kanske, snitt strax över 30. Runt därikring
Jag har inte cyklat natt, så jag vet inte hur det blir med tempot på den sträckan.
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Nattpasset ?

Post by isb68 »

Tack för info ...
Nej, man har ju ingen aning om formen nästa år men tror ändå att det blir lite för snabbt för min del, tänkte ta mig runt på ca. 12 timmar med 3-4 stopp.
Får kolla runt här på forumet om det finns några fler med ungefär samma målsättning.


/Örjan I.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Ett kompletterande alternativ kan vara att övernatta på hotell i Jönköping och fortsätta på lördagen :-)
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Ulf Warnefalk

Re: Nattpasset ?

Post by Ulf Warnefalk »

Hej Mats!
Himla trevligt upplägg
Du skrev att du inte cyklat i mörker. Mörkret kommer med stormsteg, så det är bara att ta en helg, om möjligt, och idka mörkerkörning.
Har man minsta problem med skymmningsljus eller mörker eller båda sakerna, så finns det ingen annan utväg än att satsa på en riktig belysningsanläggning.
Dyrt, men effektivt om man hittar "sin" anläggningstyp. Det finns nog ett stort antal inom klubben som har olika erfarenheter av olika typer av belysningsanläggningar. Utvecklingen går framåt med stormsteg, så en två år gammal anläggning är just gammal idag.
Vad skall man då satsa på? Själv har jag valt navdynamo (SON med edelux lampa), som att sitta i bilen. Samt kompletterat med konverter med USB-port för att kunna ladda min Garmin under resans gång. Funkar för "all" bärbar utrustning som iFån och liknande.

Varför kalla det för en anläggning? Jo, i min värld består belysningen av olika delar, alltså inte bara en kapsling för batterier med en ljusöppning, utan av kraftkälla och strålkastare, därav denna benämning (yrkesskada :lol: ).

Min erfarenhet av mörkerkörning är att mötande trafik ALDRIG bländar av vid möte. Det lilla mörkerseende man då hade blir som bortblåst, jämför med en fotoblixt i ansiktet..
Skall man i det läget försöka att hålla ett så högt tempo som möjligt så träder överlevnadsinstinkterna in och man letar efter och söker sig till vägrenen med förhoppning om att vägen är rak och markeringen är tydlig.

Men som sagt ett himla fint och gôtt upplägg kan jag tycka. =D> och önska er god tur!


/ulf
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Nattpasset ?

Post by Mikael Virtanen »

Det är ju en intressant fråga hur en sådan här runda genomförs på bästa sätt. För egen del förespråkar jag nog ett raskt tempo 30+ med inte alltför lååånga mat- och fikastopp där man riskerar att stelna till. Mörkerkörningen tror jag dock inte blir nåt större problem. Det är snarare riktigt mysigt att följa det där pärlbandet av röda ljuspunkter genom natten.
Men nu är det ju anmälningsdags för klubbens ordinarie startgrupper. Så hur är det – är nattpasset något att räkna med?
Ser fram emot detta som jag tror blir ett trevligt och roligt sätt att ta sig runt sjön.
Mikael
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Sarapik-Wenner-Vännman kör i alla fall. Inte den största klungan kanske, men ...
Frågan är hur många röda lyktor man ser när man startar tidigt och kör fort.

Skall vi räkna in dig Mikael? Med fyra pers kan man köra tvåpar på riktigt ;-)
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Nattpasset ?

Post by Mikael Virtanen »

Vi får vara de röda lyktorna. Jag är på.
Om jag förstår saken rätt, betyder det att vi anmäler oss på det vanliga sättet den 1 oktober och kommer överens om en starttid innan. Eller går det att göra en gemensam anmälan?
/m
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Det skall gå att göra en gruppanmälan. Jag kan ta på mig det arbetet.
Jag återkommer när jag behöver mer data

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Nattpasset ?

Post by Mikael Virtanen »

Tackar, låter som en lysande idé.
/m
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Så var då Nattpasset avklarat. Annorlunda mot att starta med subbarna i gryningen. Halva startgruppen var avhängd innan motorcykeln passerat järnvägsbron, och när den släppte var det bara vi fem kvar. Kul att blåsa om klunga efter klunga, och inga som kom bakifrån. Mellan Ödeshög och Gränna tog det slut på folk och det kändes som att vi "ledde" (men det visste vi att vi inte gjorde). Vi plockade upp tre andra välordnade individer efter vägen, och vi åtta (Jag, Jonas Wenner, Erik Vännman, Mikael Virtanen och Anders Fornegård plus de tre extra) gjorde sällskap nästan hela vägen. Kallt när natten kom men inget regn för en gångs skull

Ensamma i alla depåer fram till Hjo. Helt fantastiskt skönt. Det var nog faktiskt egentligen bara Hammarsundet som det fanns andra kunder.

Den stora utmaningen var att veta vilken av alla oanvända, lediga, bajamajor man skulle välja.

Och motvinden var ju lite utmanande förstås. Förbannad jobbigt ner till Jönköping, och de kostade på i kantvinden norrut (borde det inte vad medvind om det var mot åt andra hållet???). Jag var rejält mör sista 20.

Planen följdes till punkt och pricka: Inga mellantider, bara målider
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Nattpasset ?

Post by T.F »

riktigt roligt att läsa! ett stort Grattis till er njutande nattugglor!! =D> T
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Nattpasset ?

Post by Mats Sarapik »

Vi hade faktiskt en liten motgång på slutet:
Informationen om honungsbullarna i Medevi hade inte nått fram till alla i gruppen, så några missade denna specialitet.

/M
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Nattpasset ?

Post by Mikael Virtanen »

Vilka grymma insatser vår lilla klubb gjorde under några intensiva timmar i fredags och i lördags. Grattis alla!
Nattpasset gav det bästa av två världar: samma goda trötthet i kroppen som efter en tuff subrunda, och det utan att försaka de där trevliga fikastoppen. Tack kompisar för en väldigt kul och annorlunda sväng runt sjön - från ljus till mörker och tillbaka till ljuset. Vätternrundans själ, om man så vill.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Nattpasset ?

Post by mikebike »

Bra och träffande formulering Mikael!
Härligt initiativ av Er och såklart avundsjuk på alla Goa grejer ni fick stoppa i Er på detta "Nattpass"(!) som säkert inte bara var en "walk in the park"! Utan ni fick nog bita i vad jag förstod när det väl bar iväg på hojarna.
Bra jobbat av Er.
mikebike
Post Reply