Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Slottsskogen

Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: 56 km

Backighet: Låg

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Länk till karta

Bonus sträcka finns + 8 km

Passledare: Peter J.
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Välkomna till näst sista vinterpasset för i år Snipen Sturske. Enligt prognosen just nu utlovas sol och svaga vindar så vi får hoppas det står sig till söndag.

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Blir det mindre vind cyklar jag på vintercykeln in till Preem från Partille. Så mycket grus fortfarande så Racer och slicks får vänta,
Vi cyklade i princip banan igår. Vinden var för jäklig stundtals.
Rullar strax efter 09.00 via Sävedalen ca. 09.10.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Vädret för söndag säger sol +3-4 och svaga vindar. Vi kommer att använda cykelbanorna där sådana finns på utvägen och följer inte den upplagda kartan i alla delar. Vi kommer att köra över Billdals kyrkogård på utvägen och på hemvägen tar vi svängen runt Tulebo sjön som vi körde på Antikrundan som Dario ledde. När vi kör mot Lindome och ut till Hällesåker på dom stora vägarna är det ett led som gäller. Vi syns på söndag. Fika på Bel parc efter rundan för dom som vill.

//Peter
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Hej
Sitter och kollar morgondagens bana och ser att parallelt med Hällersåkers vägen straxt efter Mölndals golfklubb finns en väg som heter Hörnet vägen den går ca 50-100 meter innan för Hällersåkers vägen en bra bit tänkte vi ska prova den i morgon. Kolla in den på kartan får ni se. Någon som kört den?

//Peter
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Aldrig kört den. Kommer med racer i morgon (igen).

// Mikael
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by mason.linke »

Jag känner inte vägen Peter - vid kartan ser det ut som en blindgata. Men bra att prova ngt nytt - bättre med crossen antar jag...
Ses, Seb
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Rolf Lindkvist »

Jag har både cyklat och sprungit på den vägen, man kör upp till höger efter golfbanan och sedan till vänster och så tar den slut vid vägen till Djursjön, man kan kör upp till Djursjön men där får man vända och köra tillbaka samma väg. Några branta backar men inte så långa.
Rolf Lindkvist
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Antar att Peter inte skall cykla upp till Djursjön höger på Djusjövägen utan tar vänster ut på Hällesåkersvägen igen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Åkte ni vilse? Var 100 meter efter när ni svängde höger. Thomas, Torbjörn och Björn med Racer gick inte upp på gruset och jag hade bestämt mig för att gå stora vägen till Hällesåker.
Den vägen ni gick leder ingenstans Hörnetvägen var 150 meter längre bort till höger med en stor gul skylt den går i vänstersväng där den går höger skall man gå vänster "rakt fram" parallellt med stora vägen till Djursjövägen där vänster ut på stora vägen igen allt annat går i tomme i skogen.

Vi stannade i korsningen och stod där en bra stund och väntade. Thomas och Torbjörn cyklade upp i Benarbybacken för att hålla värmen. Björn väntade och jag cyklade tillbaka mot Lindome till utfarten från Djursjövägen när ingen var synlig gick jag tillbaka och Björn och jag cyklade mot Greggered. Thomas och Torbjörn såg vi inte röken av.
Björn gick till Bel Parc och jag gick hem i Rävekärr då hade jag 75 km på mätaren det blev 94 km innan jag var hemma och 4 timmar i sadeln.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Vi blev 19 stycken till start i dag på Snipen Sturske. Vi delade upp i 2 grupper och körde mestadels i två par på cykelbanorna ända till cykelbanan tog slut på vägen till Lindome. Vi körde till Anneberg och tog den lilla vägen över Alafors tillbaka till Lindome. En bit efter Mölndals golfklubb tog vi till höger och körde parallet med Hällersåkers vägen och kom ut via Djursjövägen. Den biten var helt ok att köra med vintercykel. När vi kom ut på stora vägen svängde vi nästan direkt till vänster och körde en liten hästväg som mynnade ut på Gamla Häradsvägen som går mellan Hällersåkers vägen och Norra Hällesåkersvägen och kom ut vid skolan.(Det var nog där du missade oss CG)
Vi körde vidare mot stan och kom ikapp Thomas Forsberg och Björn T som körde racer. Vi svängde höger vid Svartmossevägen och körde runt Tulebo sjön och kom ut på vägen mot Kållered straxt efter Stretered. Vid detta laget var vi väl en 10-12 stycken kvar som körde till Bel-Parc och fikade.

//Peter
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Efter att vi stannat till vid Lindomevägen tog jag andra hållet ner till Snipen
och bort till Shellmacken innan Särö. Sen helt om och raka vägen till en ny helt om
vid Linneplatsen och sen till Askim och sen tillbaks till bilen!
Behöver tydligen köra i eget tempo ett tag.
Det blev 63km idag.
Kollade efter parkering vid Bel Parc men nix..
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Snipen Sturske Söndag 2020-03-22 kl. 10:00

Post by andale »

Hej!

Återigen en bra dag på cykeln med några nya vägsträckningar som jag inte kört förut. Vägen söder om Hällesåkersvägen var tillsammans med svängen runt Tulebosjön dagens höjdpunkter. Vi som hade vintercyklar hade inga problem att ta oss fram på varianterna som Peter förtjänstfullt ledde in oss på. Bra cykling där vi utnyttjade cykelbanorna, körde ett led på de stora trafikerade vägarna och delade upp oss när vi var många gjorde att vi såvitt jag kan förstå att vi hade säker cykling hela vägen. Efter välförtjänt, men något sval afterbike på Belparc gick det fint att ta de sista milen hem, och väl där kunde jag summera 11,3 stärkande mil i benen.

Så här glada var vi som körde varianten vid Hällesäker.
20200322_114114.jpg
Nu har vi bara en vinterrunda kvar. Missa inte finalen med Tahultsrundan.
/Anders
Post Reply