Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Längd: 94 km
Backighet: Hög

Länk till Karta

Grupp Grön
Passledare: Peter Jonsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Magnus O.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare: Roger A
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Vägbeskrivning:
Sävedalen, Lexby, Kåhög, Jonsered, Lerum, Ryggebol, Floda, Tollered, Råbockekullen "Snipåsvägen", Hemsjö, Edsås, Ödenäs, Hindås, Härryda, Landvetter, Härkeshult, Jonsered, Partille och åter till Sävedalen.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Hej

Om det inte finns någan annan som är sugen kan jag ta grön grupp.

//Peter J
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by isb68 »

Vägen förbi Jonsereds fabriker är ju stängd ... hur kör man där?
Dyker eventuellt upp beroende på väder! :-)

/Örjan
Attachments
2020-04-06 16_08_53-NVDB på webb.jpg
2020-04-06 16_08_53-NVDB på webb.jpg (69.69 KiB) Viewed 11099 times
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Man cyklar förbi hindren på höger eller vänster sida. Det har vi gjort sen det blev spärrat för biltrafik. Håller sig efter kanten mot skogen tror inte en cykel på 10 kg och en cyklist på 70-80 kg kommer att orsaka något.

Bilar, lastbilar etc. är ju en helt annan historia därför avstängt nu när man undersöker muren mot Säveån och försöker hitta vilken teknik man skall använda också omfattningen av arbetet. Det är ju en gammal grusväg från historisk tid som asfalterats.

Det går att cykla in i fabriksområdet och gå ut vid slussarna vid Aspen om man inte trivs med att cykla på vägen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by isb68 »

Ok, misstänkte att man gör så men jag tillhör ju dom som anser att en förbudsskylt är en förbudsskylt ...
Får väl försöka bli lite "wild and crazy" :-)

/Ö.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Körde premiärtur med Guldvingen igår. E20 till Tollered sedan en rundsväng förbi Råbockekullen ner till Hemsjö. Körde resten av Nationaldagsbanan till Jonsered.

Vägarna är OK, från Härryda till Landvetter är det vägen som gäller på ett led massa grus på de korta avsnitt av cykelbanan som fungerar resten är uppgrävt och rödljus på ett ställe innan Landvetter.
Härkeshultsvägen från avtaget vänster till Tahult till Jonsered var hyfsat det är en del tjälskador oftast mindre hål och några upphöjningar kände jag i styret. Håller man uppsikt och varnar ner i backen är det inga problem.
Tre nya bumps hade man byggt en bit bortanför Härkeshult när man passerar villorna vid lilla tjärnen. De var skarpa och smala så där får man se upp. I övrigt var det OK.

Kollade just väderprognosen riktigt busväder spår man på lördag och söndag. Står det sig skall man nog flytta passet till måndag då det åter är sol!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Vi har passledare för alla tre fartgrupperna men inga anmälda vad är detta.? : [-X
Vädret ser ju inte ut att bli så dåligt heller. Ta och anmäl er nu så att det blir lite folk i alla grupperna.

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Var ute och trampade ett par timmar igår efter träningsförbud och ögonoperation. Kändes OK så jag tar mig ut imorgon om det inte regnar skall bli bättre under natten så vi får hoppas att prognosen stämmer.
Cyklar hemifrån runt 09.00 och ligger 4 km före er mot Jonsered när ni startar i Sävedalen.
Får se hur det känns när ni kommer ifatt. Banan är ju ständigt kuperad fram till Ödenäs ca. 50 km från start så jag tar det piano.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by molsson »

Hej, känner mig risig så jag får avstå morgondagens runda, Gul grupp får ledas av någon annan, vill inte chansa om jag skulle vara smittad av något.

/Magnus
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Vi blev 4 stycken som startade i medvind när vi kom till Tollered var det slut på leken här började backarna både dom jag kom ihåg och dom jag hade glömt. När vi kom upp till kyrkan i Edsås så fick vi motvind att kämpa mot.I Hindås mötte vi CG som kört banan baklänges han tog sällskap med oss tillbaka till Sävedalen. På det stora hela en härlig dag på cykeln.

//peter
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by rogera »

Tyvärr bara 4 personer som var med på dagens fina och backiga runda. Kanske bättre att köra på annandagen nästa år?
Roger A, Peter J, Jörgen S och Staffan S var på samlingsplatsen och vi bestämde att vi kör ihop. Det gjorde vi för det mesta, ibland blev det lite luckor uppför eller nerför de många backarna men vi väntade in varandra på topparna eller annan lämplig plats. I Hindås anslöt CG och var med in till Sävedalen. Vädret var helt OK och vägarna för det mesta torra. Vinden tilltog efterhand och mot slutet var den lite besvärande.
Enligt Staffans Strava så fick vi ihop drygt 92 km på 3 timmar och 28 minuter och 26,6 i snitt.
Tyvärr var fikat i Sävedalen stängt men Peter och Roger tog fika på Café Oizo på Munkebäcksgatan, jättegod grillad smörgås!
/Roger
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nationaldagsbanan Söndag 2020-04-12 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Diskussionen om påskdagen eller annandagen tog vi utanför Cederleufs. Vi har ju haft precis samma situation på Midsommar tidigare när vi cyklade på lördagar då flyttade vi alltid passet till söndagen efter midsommardagen och det bör man nog göra på påsken också till måndagen.

Nu är det inget problem på Midsommar längre eftersom vi kör normalt på söndagar. Att ha träning efter en AFTON skall man nog undvika. Har inte tänkt på detta eftersom vi varit på Mallis över påsken sedan 2006. Detta var mitt första påskpass på evigheter men med den tunna uppslutningen efter påskaftons firandet skall man nog flytta.

Som det är skrivet ovan anslöt jag i Hindås kände efter två dagars cykling att det blev för mycket backar upp till Ödenäs blev ändå 65 km i dagens blåshål.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply