Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 65 km

Backighet: Medel

Fartgrupp: Marschfart 27 km/tim (~ medel 25-26 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare:

Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Tullens Fik på Stora Torget 200 meter från startplatsen!

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här
:!:

Vägbeskrivning:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till södra distriktet på söndag kl. 09.50. Vi har då genomgång vid Kungsbacka Simhall inför den roliga vintercykelrundan Onsala KT (=Kors&Tvärs)! Exakt sträckning kommer senare i veckan när rundan och alla goa grusvägar på Onsala är ordentligt rekade.

Efter ungefär halva rundan ordnar jag en stående glöggdepå med pepparkakor, utanför mitt i Västra Hagen. För att veta hur mycket jag skall köpa in vill jag att ni anmäler i kalendariet. Lika bra att ni gör det direkt!

Här några korta "bra-att-veta-grejer":
* Bilparkering: Finns massor av parkeringsplatser intill Simhallen. Notera att det är parkeringsavgift.
* Vädret: Utlovat per idag upp mot 5-7 grader varmt (!), lite sol/lite moln, 0-1,3 mm regn, måttliga vindar med 6-8 m/s från nordväst.
* Utrustning: Vintercyklar med skärmar och förlängd bakskärm med s.k. kompislapp. Med de väderleksutsikter som gäller nu är inte dubbdäck någon nödvändighet.
* Rundan: ca. 65 km och ca. 500 höjdmeter är kul, vacker och har bara några få jobbiga motlut. Det kommer att bli blandat underlag med goa grusvägspartier, stigar, skogsvägar och asfalt.
Exakt sträckning/upplägg återkommer jag med senare i veckan efter genomcyklande. På grusvägspartierna, en del branta motlut och skogsvägarna är det valfri fart och efter dessa stannar vi och väntar in varandra. På övrig sträckning jämn, lugn och fin vinterdistans. På dessa rundor är vi i första hand ute efter tid i sadeln och inte speed, men som sagt valfri fart på grussträckorna/några backar.
* Fikan: Självfallet gofika efter rundan, på Tullens fik&restaurang vid Kungsbacka Torg ca. 300 m från start/mål.

Varmt välkomna till Kungsbacka och Onsala Kors&Tvärs!
Lars-Inge Kjörnsberg
Er guide på Onsala
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

När Hasse och jag fikade på Tullen förra gången såg vi att det låg ett kafé på hörnan innan stora torget som var öppet.
Hur är det stället?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Idag har jag genrepat Onsala K&T och efter några dagars frost och 6-7 plusgrader är det nu härligt mjuuuuuuka grusvägar. Både bildligt och bokstavligt kommer denna runda att suga musten ur kroppen.

Så här ser de 18 specialsträckorna ut på årets Onsala K&T - 65 km
Nr Vid Namn Underlag Svårighet Längd
1 5 km Maderna/Åslyckegruset grus *** 2 km
2 11 km Brandshultsgruset/Sebastians Elsväng/Hamrahålorna, Skogsväg/grus *** 2 km
3 17 km Rörmöstbacken/Granfors sväng skogsväg ***** 1,5 km
4 21 km Plommhult 1 grus **** 1 km
5 22 km Plommhult 2 lerig skogsväg ***** 0,5 km
6 23 km Gate Klova gruset grus *** 0,5 km
7 24 km Tångvägen grus * 0,2 km
25 km GLÖGGDEPÅ i Västra Hagen
8 30 km Sträveliden 10 % motlut asfalt ** 0,5 km
9 33 km Godhemsvägen grus/asfalt ** 1 km
10 35 km Knaståsbacken 10% motlut asfalt ** 0,5 km
11 38 km Månsaskogen grus/skogsstig *** 1 km
12 41 km Vikens Väg grus *** 1 km
13 43 km Knapegården grässtig ***** 0,5 km
14 44 km Svängehallavägen grus/skogsväg ***** 3 km
15 50 km Hultåsvägen stenig skogsväg/grus ***** 2 km
16 52 km Gräppås Golfbaneväg grus **** 2 km
17 55 km Stenkällevägen skogsväg/grus **** 1 km
18 61 km Motorvägsbacken 6% motlut asfalt/cykelbana ** 1 km
Här har ni Garminlänken på rundan:
https://connect.garmin.com/modern/course/29129794
Bra om de som kan laddar ned rundan så att vi är några stycken som kan hitta runt.
Man kan om man så vill korta banan genom att ta bort loven runt Röda Holme, då blir rundan 12 km kortare = 53 km
Här har ni länken på korta svängen: https://connect.garmin.com/modern/course/29314020

Idag hälsar väderspå- damerna/herrarna att det blir 5-7 grader varmt = nästan kortbyxväder, lite sol/lite moln, har vi lite tur klarar vi oss från regn (0-1,3 mm regn), måttliga vindar med 5-7 m/s från sydvästnordväst och eftersom vi är i södra distriktet är utsikterna för att solen tittar fram rimligt goda.
Med andra ord helt perfekt Västkustvintercyklarväder och inga ursäkter att inte vara med på denna goooooaaa vinterrunda! Förra året var vi 20 glada cyklister, kan vi straffa detta i år? Anmäl dig nuuuuu!
Go-cykling med vännerna, pitstop med pepparkakor och glögg, avslutat med en pangfika på Tullens vid Kungsbacka Torg - kan knappast bli bättre 8 december!

Jag hälsar alla mycket välkomna på Onsala K&T!
Lars-Inge, Eder guide på Onsala denna söndag
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej Venner!
Elementen är emot oss på söndag. Väderspåfolket är överens om att det blir ösregn på söndag med 15-20 mm regn och det kanske man kan ta, men i kombination med 13-14 m/s i medelvind med byar över 20 m/s blir det för riskfyllt att cykla i grupp.
Jag kollar rapporterna under lördagen och lägger ut definitivt besked om vi kör eller ställer in på lördag eftermiddag/kväll.
Lars-Inge Kjörnsberg
Eder guide på Onsala K&T
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by FAbIo2 »

Hej Venner!
Vädret är dåligt på söndag... då tar vi rundan på lördag. Det är ganska bilfri på 3/4 del av rundan.
Det är bara ett förslag ingen måste.
Vem kan kommer.
Ha det bra.
// Fabio
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej Fabio,
Ni kan absolut köra på lördag, men jag kan tyvärr inte vara ledare, då jag är bortrest.
Mvh/Lars-Inge
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by FAbIo2 »

Yes L-I vi avvaktar din besked angående söndag.
Tack !
Fabio
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Söndag 2019-12-08 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

INSTÄLLT!
Nu säger väderspåfolket att utsikterna för i morgon är säkra och det lämpar sig tyvärr inte för cykling i grupp. 15-20 mm regn i combo med 13-15 m/s i medelvind med byar upp mot 22 m/s betyder väl att det är säkrast att hålla sig inomhus.

Jag lämnar stafettpinnen till Peter Jonsson som håller i "Särödressinen" som är nästa söndagsrunda (15/12) med start från Preem, Slottskogen. Anmäl er, det har jag gjort!
Lars-Inge
Eder guide i det södra distriktet
Post Reply