slang-problem

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Bikerman

slang-problem

Post by Bikerman »

Har problem med att när ventilen rör marken känns det som en "bump" och ju fortare jag cyklar ju fortare kommer "bumpen" gäller bakdäcket och sen får jag ofta punktering, har en nishiki ultra pro. idag fick jag punktering på framdäcket och det känns inte lika skoj att få punktering på framdäcket i högre fart, provat olika fabrikat på slang lite olika dimensioner, även frågat nishiki, fick tips på en slang, blev bättre men inte helt hundra, med originalslangar var det inga problem, även provat att dra i ventilen så att den ska komma närmare fälgkanten. tips på vad jag gör för fel.

hälsningar
peter
Michael Richert

Re: slang-problem

Post by Michael Richert »

Bikerman wrote:även provat att dra i ventilen så att den ska komma närmare fälgkanten
Peter, när du monterat en ny slang skall du trycka in ventilen i däcket, så att de kommer in ordentligt. Annars kan den förstärkta plattan runt ventilen sitta ivägen så att däcket inte kommer in mot fälgen.

Ett annat fel som kan uppstå vid däckmontering är att slangen kommer i kläm mellan däck och fälg, detta måste kollas innan man pumpar upp däcket.

Ytterligare ett fel som kan uppstå är att slangen är vriden någonstans, blir också en ojämnhet.

Hjälper inte detta så vet jag inte!

Tacka vet jag tubdäck! :-D

/Michael
Bikerman

Re: slang-problem

Post by Bikerman »

tack för tipsen, lite sånt jag provat innan också, idag var det dags för punktering nr 2 av 2 dagar cyklade, framdäck idag igen. cykelsäsongen på denna cykel börja väl så där :evil: får minska på packningen och ha med fler innerslangar helt enkelt, som original är ventilhalsen helt slät, medan de man köper är med gängning, undra varför det är så?
Timo Springfeldt
Posts: 150
Joined: 2007-04-20 21:53
Location: Timo Savolainen

Re: slang-problem

Post by Timo Springfeldt »

Hej

Har haft problem med punkteringar, bytte mina fälgband.Det gjorde skillnad,fälgbanden på mina Nishiki fälgar var tunna stackare som jag slängde.Slangen hade gnagt mot ett ekerhål i fälgen :evil:
Se bara till att du har rätt bredd på banden, dom får inte "glida" sidledes. Köpte mina Conti fälgband på Sportspec. Hoppas det hjälper.

Timo
Michael Richert

Re: slang-problem

Post by Michael Richert »

Mer tips på gång..

Kolla var på slangen hålen uppstår, är det på samma ställe varje gång och in mot fälgen? Skulle det vara så, får du undersöka fägen ordentligt.
Ett problem jag hade för några år sedan var att en metallgrad från ett ekerhål, som stack hål på fälgbandet och sedan gnagde hål på slangen. Då hade jag fem punkteringar på tre dagar! Klubbrekord tror jag ;).

/Michael
Bikerman

Re: slang-problem

Post by Bikerman »

nu är jag och cykeln ett igen :-), tack för era tips, möjligt att ni som kör racer är mer vana att man "ska" smörja kanten på ytterdäcket så att det glider upp ordentligt mot fälgen, tyckte att jag försökt får däcket på plats, men en trevlig och inte minst hjälpsam kille på cykelaffären hörnet vasagatan :lol: såg direkt att det saknades någon micrometer, blev ett nytt ytterdäck en en burk smörja. nu blir cykelturen på söndag klart angenämare, må vädrets makter vara med oss, sol +20 och medvind hela loppet :-D

//peter
Post Reply