MTB-runda på Kinnekulle 2006-09-16 10:30

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
Johan N

MTB-runda på Kinnekulle 2006-09-16 10:30

Post by Johan N »

Dags att köra en MTB-runda igen :!:
Den här gången blir det Kinnekulle som erbjuder en ca 45 km lång led med fantastiskt fin cykling. Mestadels är det lättkörd singletrack och de flesta som cyklat där brukar vara lyriska över hur fin cyklingen är.

Tanken är att vi skall cykla i lugnt till mycket lugnt tempo med många stopp för att småprata, titta på utsikten och sevärdheterna efter leden. Ett längre fikastopp ungefär halvvägs är också inplanerat. Det är alltså mer fokus på social samvaro och upplevelser än snittfart och pulszoner.

Jag räknar med att turen tar ca 4-5 timmar att cykla.

En hel del omdömen samt karta finns här:
http://happymtb.org/forum/turtips/revie ... t=0&hide=0

En bild från Happymtb:s besök där i Juni:
Image
Ett antal fler bilder finns här:
http://harri.manni.se/mtb/bilder/happy/kkjun06/
Edit: Ytterligare bilder samt "Ride report" från Happymtb:s besök på kullen 2006-09-09 Finns här

:arrow: Datum och tid: 2006-09-16, 10:30
:arrow: Samlingsplats: Campingen vid Hällekis, tar lite drygt 2 timmar att köra dit från Göteborg, Kartlänk: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... xvgrXDrA==

:arrow: Tänk på: Det går inte att handla något efter leden så ta med tillräckligt att äta för hela turen + fika för fikastoppet. Vatten går att fylla men inte på så många ställen, ta med 2 flaskor eller Camelbak. Ta också med grejer för att kunna fixa en punktering, gärna två.

Skriv gärna i denna tråden eller skicka mig ett pm om ni skall med.

Väderprognosen ser klart bra ut så turen blir definitivt av, ses på Lördag !.

Välkomna !
/Johan
Last edited by Johan N on 2006-09-14 08:02, edited 2 times in total.
Håkan Andersson

Post by Håkan Andersson »

Oj, det här skall jag bara inte missa! Härligt initiativ.
Bra med lungt tempo, jag kör nog helstelt ett tag till.
Malin

Post by Malin »

Lysande :idea: !

Jag tar med kompisen Linda samt förhoppningsvis någon till vilka uppskattar fika, vackra vyer och fri lek m cykel (förutsatt att vi överlevt BST :twisted: )
MTB är ett smutsigt göromål där lera och regn ingår som standard (till skillnad ifrån landsväg som skall vara a la frankrike/italien-snyggt med sol), så antar att det får vara en dålig prognos för att vi skall ställa in? Det finns ju även funktionella kläder... :)

Ses på söndag!
Malin
Johan N

Post by Johan N »

Har uppdaterat första inlägget med en länk till lite fler bilder samt "Ride report" från HappyMTB:s besök på kullen i Lördags (2006-09-09) Länken finns också här.
Det verkar ha varit torrt och fint och håller sig nu bara väderprognosen så blir det en toppen tur.

/Johan
Johan N

Post by Johan N »

Nu är det bestämt, turen blir av !

Väderprognosen ser bra och jag tror det blir en toppenrunda :!:

/Johan
Johan N

Post by Johan N »

Oj vilken dag det blev !

Solen sken, det var varmt i luften och torrt på stigarna. Idealiska förhållanden för en långtur på MTB alltså.

Vi blev 4 stycken som cyklade runt och njöt på Kinnekulle av det vackra vädret och den fina cyklingen, Malin, Linda, Håkan och jag. Bäst beskrivande kommentar hade nog Linda när vi efter ca 5,5 timmars cykling var tillbaka vid startplatsen i Hällekis:
"Jag vill inte att det är slut redan !"

Tempot var lugnt hela dagen och rasterna var ganska frekventa för det finns mycket att titta på uppe på "Kullen". Inga missöden förutom en och annan vurpa men det hör ju till sporten. :lol:

Det var 4 trötta, nöjda och glada MTB-cyklister som satte sig i bilen hem och jag tror samtliga längtar tillbaka. Åtminstone så gör jag det så lita på att det blir ett nytt besök till våren :!:

Lite bilder från turen:

Image
Håkan och Linda pustar ut uppe på Högkullen efter den ganska jobbiga klättringen dit.

Image
Håkan, Linda och Malin vid Österplana.

Image
Linda kommer ut ur skogen vid Blomberg.

Image
En fokuserad Malin kör ner för den pulshöjande backen vid Lasses grotta.

/Johan
Håkan Andersson

Post by Håkan Andersson »

Nu slipper jag vara nyfiken längre, Kinnekulle är verkligen så bra som det sägs. Lite träningsvärk har jag allt, eller så är det Söndagens orientering. Kan tänka mig återbesök snart igen. Måste man vänta tills våren när det finns så bra dubbdäck?
Tack för en go tur och trevligt sällskap!
Malin

Post by Malin »

Det var en underbar cykeltur, vi är riktigt nöjda och tackar för trevligt sällskap. Vi håller helt med Håkan i frågan om man verkligen måste vänta tills våren med ett återbesök.... Dubbdäcken till mtb är kanske inte(även om man kan tro det) bara till för att få cykeln att se coolare ut.......Malin har dessutom lite revansch att ta på några neförsbackar :evil: ...på temat "no brain no pain" :D

Malin och Linda
Post Reply