VR 2016 SUB 7:30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Janne P »

Nu är vi 4/41-delar på FSA Xycling 8/11. Sitter nog mestadels.

Glöm inte att det är vintercyklar som gäller på lördag: Flygarn 62 km, start Landvetter.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by olof »

Tjena

Är dessa spinning pass enbart för 7,30 eller får övriga "slashasar" vara med?

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Olof,

Alla medlemmar i Lygnen får vara med.
Mikael
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej

Här följer några noteringar från uppstartsmötet i Söndags
Först ett stort tack till Janne för att vi fick använda de fina lokalerna på Östra Hamngatan.

Jag kommer att skicka ut hela presentationsmaterialet via mail till samtliga SUB 7:30 deltagare.

Målsättningen:
Alla enades om att målsättningen är att köra Vätternrundan under 7,5 timme.

Boende:
Mikael Rydström tar på sig att samordna bokning av boende i Motala.

Grundläggande Åtaganden:
Vi gick igenom de grundläggande åtaganden som följer med att tillhöra team SUB 7.30.
- medlem i Lygnens Venner
- bidra till go stämning och visa varandra respekt.
- delta på gemensamma SUB träningar och lopp.
- cykla i Lygnens klubbdräkt på VR och andra tävlingar.
- göra som coachen säger under passet.

Tjänstgöring
Allmän flaggvaktsplikt gäller för hela gänget vid Gran Fondo Kungsbacka den 24/4 2016.
Flaggvaktsansvariga är Janne Pettersson och Peter Remneberg

Utmaningen
Den 18/6 2016 kl 12:16 står vi på startlinjen för att cykla 297,6 km på en tid under 7,5 timmar
Det betyder att vi skall hålla en snitthastighet på dryga 40km/h
Vi skall bemästra 1450 stigmeter på en stiglängd av 170 km
Vi kommer att ta ut en medeleffekt på 240-250W samt förbruka ca 7000 kcal.

Till detta har vi också bestämt att vi ska slå banrekord på Orust Runt den 4/6 2016
Det innebär att vi ska cykla de 11,1 milen på en tid under 2:54 vilket ger en snitthastighet på närmare 39 km/h.

Träning.
Var och en i gruppen ansvarar för vara tillräckligt tränad och förberedd för målsättningen.
Vi kommer at lägga upp träningen i tre block.

Block 1: (Nov-Mars) Volymträning
3 timmar spinning varannan Söndag med start den 8/11. Passen kommer att ledas av SUB 7.30 men vara öppna för alla i klubben. Anmälan görs via hemsidan.
Vi kommer att köra lördagspass (Vintercykling) varannan vecka med start den 14/11. Självklart kan man köra lördagspass samtliga Lördagar om man så önskar. Janne kommer även köra ett antal MTB/Cross pass på Söndagar då vi ej har spinning. Info om dessa kommer då det är aktuellt.
De här passen är till för att vi skall kunna träna ihop, ha kul och lära känna varandra. Tre timmar i veckan räcker dock inte på långa vägar, utan var och en måste ta ansvar för att sköta sin vinterträning. Rekommenderar minst 12-15 timmar i veckan.

Block 2: (Mars-April) Fartträning
Subträning kommer att läggas på Söndagar med tidig start. Alla skall vara med på SUB-träningspassen
Sköljpass kör vi på Lördagar i anslutning till klubbens Lördagspass,

Block 3: (Maj-Jun) Raceträning
Det enda motionslopp som vi beslutat att köra ihop är Orust Runt 4/56- 110 km
Om det blir några fler bestämmer vi senare i vår.
Kör vi inte lopp så kör vi SUB träning enligt block 2

Träningsläger Bjäre
Alla enades om att Bjärelägret 30/-1/5 är ett obligatoriskt träningsläger för samtliga i SUB 7.30

Träningsläger Mallorca
Lars-Inge presenterade upplägget av klubbens träningsläger på Mallorca som ligger i anslutning till påskhelgen 2016.
Jag hoppas att så många som möjligt har möjlighet att delta på detta läger.
Rekommenderar utresa 23/3 och hemresa 30/3 alternativt 4/4.
Men det går naturligtvis att välja kortare eller längre tid.
Har ni frågor så tveka inte att kontakta Lars-Inge.

Genomgång av Säkerhet och Teknik
Detta finns beskrivet i det material som jag kommer att skicka ut till samtliga.

//peter remneberg
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Så, då var första spinningpasset avklarat. Helt otroligt vilken svettfest detta är och pannbenet ömmar. Hade inte min bästa dag, men det är väl då det är bra att ha folk runtom som ser till att man inte helt segar ihop. Peter R som alltid imponerande på denna typ av ekipage, men rätt intressant att de Mikko P också. Även en spinninghoj går att förflytta med trampkraft om man tar i riktigt ordentligt visar det sig.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Janne P »

Stort tack Peter för dagens subspinning och övriga för sällskapet. Undrade varför basen vreds upp ibland på högtalarna tills jag förstod att det var Mikkos cykel som hoppade runt i takt med musiken när han körde tunga intervaller med bromsbandet i botten...
Varför komplicera träningen med tabata, 4-1, trappintervaller, FTP, stressade trösklar och allt vad det heter när man kan cykla i fulla blås till tungrock under tre timmar och få både mental och fysisk träningsvärk, trots korta vevarmar? Jag brukar tänka när det är som djävligast, vilken tur att vi slipper köra på en stakmaskin.

Hoppas det blir fullt i lokalen om två veckor,
Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by olof »

Tjena!

Tack Peter för detta djävulspass. Tre timmar tränar både kropp och själ och det är alltid gött att "kötta" till go musik. Hoppas att vi blir fler nästa gång, dessa pass blir vad man gör det till men "fy satan" vad det gör gott. Det borde vara fullt i lokalen. Det är många subcyklister, se till och häng på.
Mvh
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Sub-7.30 och 9or

Ser att ni lagt in Bjärelägret i er planering. Som många av er vet har jag hållt i det lägret under många år. Jag kontaktade våra boenden och golfrestaurangen vid Mölle golfbana angående 2016 direkt efter årets läger så det är bokat på Rasta och aviserat på de andra.

Som det ser ut nu kommer det att bli fler än 50 personer om Sub-7.30 och 9 kommer ner till lägret. Till det skall vi lägga de av oss som avstår SUB satsning 2016 men gärna åker ner för en trevlig cykel helg med klubbgänget! Om det blir så kommer det att vara "Alltime high" med antal deltagare.

Vi har 31platser på Rasta och ca. 20 på vandrarhemmet i Hjärnarp som vi använde för första gången i år 2015. Det finns fler boenden i närheten som jag kontaktade i år eftersom vi slog rekord med 50 deltagare. Nu räckte det med Hjärnarp som fick gott betyg av de som bodde där.

Det fungerade bra med lunchen på söndagens långtur till Mölle genom att vi tog en och samma rätt till alla förutom några få vegetariska. 50 luncher på ca. 1 timma när de olika grupperna kom ner med lite förskjutning. Vi kan nog vara fler som äter men jag behöver prata med restaurangen så att de klarar en sådan belastning under kort tid!
Några kom med förslaget att vi skall inkludera lunchen 150 kr "2015" i anmälningspriset. Ett bra förslag som vi skall införa tycker jag i år betalade alla på plats. För er som inte varit med tidigare är prisbilden väldigt billig. Vi betalar 300 kr för boende, middag på Rasta lördagskväll, frukost söndag då har klubben subventionerat med 100 kr.

Om vi skall inkludera lunchen skall den faktureras klubben får höra med restaurangen om det är OK!!

Vi behöver utöka antalet platser så jag ber er som är ansvariga att lyssna av ert gäng och återkoppla till mig så fort som möjligt. Ni har ju lagt in det som en obligatorisk träningshelg så jag förutsätter att de flesta kommer ner!

Kommer att ta detta med styret men vill bara förvarna så att alla förstår att vi måste vara ute i tid nu när intresset ökar och fler platser verkar behövas.

//CG

[email protected]
"He is able who thinks he is able!"
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Såja, då fungerar hjärnan igen efter dagens 3h spinning. Överväger att ta med en eller par energibars på VR ändå. Intressanta sista 20 min för mig. Mina fettsyror begrep inte riktigt vad de skulle göra tror jag, behöver dresseras lite mer helt enkelt. Rolig upplevelse var det, så tack för ett riktigt bra pass Mikko!
/Hans T
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Hörni. Lite utomhuscykling på lördag kanske? Janne P bjuder på motlut och ingen snö i sikte.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Janne P »

Ännu ett härdande fakirpass avverkat med Mikko och Peter vid tyglarna. Fullt tryck i lokalen med ett 30-tal frustande cyklister. Det är något visst med det här ändå. För övrigt har passen blivit på gränsen till uthärdliga med tänkt pulskurva och nedräkning av låtar på pulstavlan.

Tack allihop, speciellt Mikko och Peter som ordnar det så bra.

Nästa helg är det ingen spinning men för er som tycker söndagar ska vara fulla med sport annat än Vinterstudion bjuds knappt 12 mil utomhuscykling på Lucia. Vi kör från Sävedalen 08.00 08.30, vanliga samlingen vid Willys på en bana över Vättlefjäll, Gråbo, Floda, halvvägs mot Hindås och över höjderna söder om E20 tillbaka mot Sävedalen. Glögg och pepparkakor serveras före avfärd kl 07.50 08.20. Kortare Lussefika på Nääs efter 58 km, Cederleufs stängt söndagar. Passet är delvis kompensation för det inställda lördagspasset 5/12 efter stormen Helga.

Rundan innehåller drygt 5 mil grusavsnitt som kan vara sugande efter allt regn. Rekommenderas däckdimension över 35 mm. Just nu onsdag 9/12 är det solprognos och någon plusgrad. Vi följer prognosen under veckan. Passet lämpar sig för vanliga vintercyklar. Det är inga skogsstigavsnitt men lite ojämnt på några grusavsnitt. För tunna däck blir jobbiga att cykla grus med och ökar risken för genomslagspunka.

Banan: Nääs 118

Forumtråd: Lusse-Cross

Anmäl er på kalendariet.

Glöm inte att det även bjuds ordinarie vintercykelpass på lördag från Kungsbacka ledd av Lars-Inge & Co! En mycket trevlig runda: Onsala KT (Kors & Tvärs)

Fullt ös nästa helg, alltså!

Välkomna,
Janne P
Last edited by Janne P on 2015-12-09 07:35, edited 2 times in total.
Målet är vägen dit...
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Lite lördagstempo på fartsträckor med Lars-Inge och söndagsvolym med Janne P. Det låter väl som perfekt sub 730 upplägg!
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
På Söndag kör vi årets sista 3-timmars pass på SATS Torslanda. Det kommer bjudas på en rejäl genomkörare så se till att ta med energitillskott. Ni som avser att komma kan väl gå in och anmäla er under Torsdag så vi ser hur många vi blir. Anledningen till detta är att vi kommer att erbjuda resterande platser till team X-racing.

Ses på Söndag
// p
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Avbokar min plats kommer att cykla ute i vårvärmen från Partille runt Mjörn i stället.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
AndersT

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by AndersT »

Hallå eller,

Minns ej riktigt, var det bestämt något om SUB 7:30-gängets medverkan i Västkusten runt? Obligatoriskt eller frivilligt?

Mvh
Anders
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Nej, vi bestämde aldrig på mötet i höstas om hur vi skulle göra med det loppet. Det enda lopp som blev bestämt var Orust runt i början på juni.

Mikael
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by pewe »

Hej,
Jag är anmäld, det kan ju bara bli bättre väder än förra året :)

Peter
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by FAbIo2 »

Hej!
Jag är också anmäld. Kan vara bra att testa formen innan VR beroende av vädret. Det kan bara blir en bra cykelpass helt enkelt.
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Nu på Söndag kör vi ännu ett 3 timmars SUB pass på SATS Torslanda.
Det är dags att höja ribban så vi kommer bjuda på ett stenhårt pass från start till mål.
Det blir tunga växlar och mjölksyra för hela slanten.
Vill ni hänga på så anmäl er på kalendariet.

// peter & Mikko
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Tre anmälda till morgondagens utomhuspass (det kan vara skitväder den 18 juni), tio till söndagens inomhusdito - totalt. Sub 7.30 i minoritet. Träna hårt på annat vis alla andra.
/ Retstickan
PS. Jag förstår att många har ett liv att leva också. Har lite tråkigt på tåget just nu. :oo:
Post Reply