Swedish Time Trial

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
Göran Töyrä

Swedish Time Trial

Post by Göran Töyrä »

Jag var och cyklade i Saskatoon, Kanada i sommar och stötte på tävlings/träningsformen Swedish Time Trial. det var riktigt kul.
Det går till så:
En fast bana ca 1 mil (Greggered??)
Första passet cyklar man bara för att få en sträcktid.
Därefter startar den som hade längst tid först. Därefter nästa så många sekunder efter som denne hade bättre tid. Den som var snabbast startar sist. Teoretiskt ska alla komma i mål samtidigt (fast det händer inte). För att förenkla startproceduren agerade den som cyklar sist starter och alla höll reda på sin tid för att justera till nästa gång.

I Saskatoon körde de den här träningen varje torsdag i juli som fartträning. Jag försvarade de svenska färgerna med att vara först i mål vid under 2 torsdagar.
Riktigt kul.

/Göran
Michael Richert

Post by Michael Richert »

Kul!
Bra kämpat Göran, det verkar som din nya tempocykel fungerar bra också!

Märkligt att man måste åka så långt för att lära sig hur vi tränar i Sverige :? ... har aldrig hört talas om detta träningsupplägg.
Träningsformen verkar intressant och jag tror att det kunde vara ett kul inslag i klubbens träning!

Syns snart på vägarna!

Michael
Post Reply