Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Mats Sarapik »

Då kan jag koppla ett ytterligare ett namn till ett ansikte :-)
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Claes-Göran Andersson »

Putte

Din känsla och ansträngningsnivå efter loppet är vi flera som delar. Jag hade inte klarat 1 timma bättre men under 9 timmar var definitivt möjligt. Har aldrig känt mig så fräsch efter en runda!Mycket av den känslan kan vi tacka den fina diciplinen i tvåparskörningen för!

Det hade inneburit någon kilometer snabbare tempo från början "10 - 15 minuter snabbare till Jönköping" och kanske ett stopp mindre!Krokig i backarna efter Hammarsundet var / hade jag varit oavsett.

Nu var det Sub 10 som gällde och lojaliteten mot gruppen! Att ha med starka cyklister som underordnar sig gruppens mål är great! Framförallt när vi stundtals var nere på 5 - 10 cyklister som gick runt därframme.

Det är redan surr på hemsidan om Sub 9 för nästa år! Rolf ringde och gratulerade till tiden och suget fanns där mellan raderna att spänna bågen för nästa år!!!

Själv hade jag tänkt cykla något annat nästa år, men inget är omöjligt! Blir vi ett gott gäng som tränar ihop och har en gemensam målsättning så är jag inte omöjlig!!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
ash

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by ash »

Wow, vilken känsla innan ( tåget ), under och efter loppet....

Började Cykla förra året och körde Vättern på 12.06 helt solo den gången med ca. 100 mil i benen och tänkte då att nästa år då jävlar ska det tränas men det slutade ändå med lite drygt 100 mil iår igen (suck men löpning å fotbollen tar sin tid oxå)....

Tanken från början var att vara med på "SUB 10" satsningen iår för att försöka bli starkare och sen på vättern försöka hänga med så länge det bara går men med den grymma gruppsammansättningen och diciplinen så lyckades man hänga med ända in i mål. ( tyvärr så hade jag inte kapacitet nog att vara med och dra hela loppet utan fick lägga mig på rulle 5-6 mil men det gjorde gott och jag kunde samla kraft och vara med i dragjobbet igen de sista 3 milen).

Grym känsla och rulla i mål med "Järngänget" och förstå att man faktiskt har klarat 9.22 ( tror knappt att det är sant )

Nu ska det investeras i en ny cykel som passar min längd och till nästa år blir det hårdkörning. Ska bli spännande och se hur kroppen reagerar om man kan få ihop 200-300 mil till nästa års vättern. Hoppas och tror på "sub9" då och att man kan vara med och dra hela loppet... ska försöka va med på gruppfotot nästa år oxå :wink:

Vilken skillnad i hur kroppen känns efter loppet iår mot förra året...blev faktiskt ett cykelpass på gymmet igår :)
Ses snart på nån runda / mvh:Ashkan

ps ! tack Thomas å co för arrangemanget kring Lygnartåget och CG för SUB 10 träningen och upplägget kring det...
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Hans Carlberg »

Under de sista 4 milen, ja det började nog nångång före Hammarsundet.
Jag tänker på elden som brann under mina fötter. Va vidrigt ont det gör..
Jag har haft problemet några ggr men inte varje år( eller så har jag förträngt det).
Kollade på nya skor på Cykelcity några veckor före loppet men det stannade med inköp av de nya färglada specialsulorna. De hjälpte inte mao. Hur utbrett är problemet?
Beror det på att skorna är för veka och så att säga i värmen och av den tidsmässigt långa belastningen "böjer sig" över pedalen och därmed trycker på fotens trampdyna?
Kanske beror det på att jag står upp mycket (ryggen kräver det ibland och utan Voltaren hade jag inget val denna gången.
Eller är skorna för små kanske?
Nya skor kanske är enda lösningen, men helt säker är jag inte.
Hur många av känner av detta problem i någon utsträckning?
Till Mikael V
Jag såg ju dig i Hammarsundet när jag tog en kaffepaus på knappt 2 min.
Tyckte du att jag inte stannade o knappt hejade, så hade du helt rätt.
Jag kunde knappt stå på fötterna. :oops: Därför satte jag mig på hojen igen så kvickt.
Det låg nästan en tår på lut i ögonvrån när jag segade mig hem de sista milen till Motala.
Blev ju även upphunnen av Pierre Krona, som fick ny luft i lungorna sista biten.
Jag försökte hänga på men som John Cleese sa i Fawlty Towers när de hade brandövning
Fff-Fffire Ffff-fffire (fast under fötterna den här gången).
Nå´n Sarapik såg jag inte, men det var väl bra att du fick fart på hojen..
Hasse






Imorgon är det onsdag och då kanske vi ses igen
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Mats Sarapik »

I år så var fötterna ganska snälla, men förra året var jag när att gnaga av min vänstra lilltå från boviken.
Ett problem som återkommer, men i mindre omfattning, på de långaa passen.

Det blir bättre när jag spänner upp nedre spännet.
Men jag överväger också nya och dyrare skor.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Mikael Virtanen »

Jodå Hasse, nog morsade du i Hammarsundet. Och att det är en aning sammanbitet på slutet är inte så konstigt – det är ju en kamp mot klockan och demonerna :twisted: . Fast jobbigt det där med fötterna. Det verkar vara fler med det problemet. Några vanliga orsaker tror jag kan vara att klossen sitter för långt fram på skon (läste nånstans, i Cykla tror jag, att man alltid ska ha klossarna i bakersta läget för att vara på den säkra sidan). För att avlasta fötterna kan det ju också vara bra att köra på lägre växlar med högre kadens och jobba på rundtrampet för att sprida belastningen över både ben och fötter. Sen är det väl det här med att lidandet i sig är en del av tjusningen med den här sporten ...
Mikael
Lasse Janson

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Lasse Janson »

Jag ska komma med ett förslag om det här med brännande fötter. Jag vill dock inte påstå att det nödvändigtvis är lösningen på problemet för dig, men det skulle kunna vara en lösning!

Förslaget är att skaffa riktiga inläggssulor. Såna som görs via lasermätning av fotsulan (eller mha andra tekniker). Jag har ett par (som dock inte är cykelskoanpassade) som jag nyligen skaffade på Löp- & Skokliniken. Löp- & Skokliniken ligger på Plantagegatan (tvärgata till Linnégatan, alldeles vid Hagabion). Jag vet att de även gör inlägg som är tunnare och som kan användas i cykelskor. Bland annat har Jonas Ljungblad (det svenska cykelproffset) varit där och fått såna sulor. Sulorna går på ungefär 1600 kronor. Det finns andra ställen som gör liknande sulor också (Löplabbet tror jag) men jag vet inte om de gör tunna för cykelskor.

Det kan ju vara så att den brännande känslan inte löses med sulor, eller att du har fötter som är "perfekta" (till skillnad från mina som är typ anti-perfekta - de är böjda åt precis motsatt håll mot hur fötter ska vara formade...) och därför inte har behov av sulor. Men om du vet med dig att du går lite platt med fötterna, pronerar, suponerar eller har något annat fotproblem så kan det vara värt att skaffa ett par ergonomiska sulor.
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Åke Johansson »

Nu har jag redigerad fram del 1 av årets Vätternrunda
Last edited by Åke Johansson on 2008-06-20 11:58, edited 2 times in total.
Åke
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Åke Johansson »

Nu är del två framkallad

Du kan också se den här filmen i högupplöst, följ nedanstående länk:
http://www.youtube.com/watch?v=Cb5z-nsLLWI
och klicka sedan på "watch in high quality"
Åke
ErikS

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by ErikS »

Intressant att studera vår klungteknik på de där filmerna... :wink:
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Åke Johansson »

Nu är avsnitt 3 ute
Åke
putte

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by putte »

Snacka om snacke-tempo! :shock:
/Putte
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Vätternrundan 2008 i Lygnens tecken

Post by Åke Johansson »

Nu är avsnitt 4 ute

Du kan också se den här filmen i högupplöst, följ nedanstående länk:
http://www.youtube.com/watch?v=Kirbx3i6fPs
och klicka sedan på "watch in high quality"[/quote]
Åke
Post Reply