Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans M

OBS! Träningsläger i Bjäre pågår 1-3 maj

Startplats: Slottsskogen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: Grupp 1 = 82 km Grupp 2 = 91 km

Backighet: Låg

Länk till Karta

Grupp 1:
Fartgrupp: Marschfart 28 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Passledare: Peter Jonsson
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:

Grupp 2:
Fjärås Bräcka med bonus = 91 km
Fartgrupp: Marschfart 31 km/tim (~ medel 28 km/tim)

Passledare: Henry Sällylä
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:


Vägbeskrivning:
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Jannika och jag tänkte smita från träningslägret i tvättstugan och trädgården och cykla lite på lördag. Vädret ser lovande ut och fika på Naturum uppe på Fjärås Bräcka är nästan lika bra som bakelserna på Bjäre. Vi ses klockan 10:00
/ Jannika och Mats
Timo Springfeldt
Posts: 150
Joined: 2007-04-20 21:53
Location: Timo Savolainen

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Timo Springfeldt »

Hej
Träningsläger modell " Altantvätt med efterföljande målning" är avklarad, så jag får cykla imorgon, yihaaaa. Tar med mej två kompisar Tommy samt Jan.
Solen skall lysa på oss imorgon, solkräm kanske??

Timo
Christer Hedberg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Christer Hedberg »

Kommer jag bara upp i tid imorgon kommer jag gärna med ut och kör!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag kommer cyklandes hemifrån i morgon lördag 3 maj. Om jag inte är exakt i tid möts vi på er väg söderut då jag kommer på exakt samma väg från Vallda trekant. Kan man hoppas på solglasögon i morgon?
Lars-Inge i Västra Hagen
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Vaknade med förkylning / halsont - ev. kommer Jannika att ansluta
/ Mats G.
henry sällylä
Posts: 46
Joined: 2007-08-16 07:53
Location: henry sällylä

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by henry sällylä »

Känner nig fortfarande ur form, kan någon annan ta passet.Kommer dock in till start
Christer Hedberg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Christer Hedberg »

Idag åkte jag med er snabba grupp. Eftersom det var ledarbrist, antar att det berodde på att det är träningsläger samtidigt, fick jag frågan om att vara ledare tillsammans med Timo. Ganska omgående blev den en rejält utdragen klunga eftersom det bombades på ordentligt där framme. Så när vi kom till Snipen fick vi stanna första gången och diskutera igenom vad vi höll på med. I min värld kör man distansrunda tillsammans och hjälps åt, inte en och en fast man råkar köra i grupp.
Efter stoppen flöt det på betydligt bättre. Vid Särö drabbades vi av första punkan.

Vallda-backen attackerades med fri fart och återsamling på toppen och efter det flöt det åter igen på väldigt fint ända fram tills vi svängde av mot Fjärås. Då började fenomenet "snabbt på platten och ännu snabbare i backarna" dyka upp. Hur tusan gick det till!?

I nerförslöpan mot Fjärås fick jag punka på framhjulet. Första punkan på 1.100 mil!!

Efter fikat uppe på Bräckan snackades vi vid igen. Sned motvind väntade och en del, inklusive jag, började bli trötta så nu var det läge att börja köra för varandra och inte bara med varandra. Men tyvärr blev det adrenalincykling snart igen.

När vi körde ut ur Kungsbackan var vi åter igen en lång orm där de främre krigade ordentligt och vi där bak fick slita ordentligt, dels för att vi var trötta och dels för att det alltid blir "gummieffekt" där bak. Antalet gånger som nån av de främre vände på huvudet för att se om alla var med kan räknas på antalet tår på händerna. Noll med andra ord. Så mycket för att köra för varandra och inte bara med varandra... Det tjoades och hoades om att man skulle sänka farten men tyvärr utan effekt. Däremot kom kommentaren "KOM IGEN NU!" från främre ledet. Hygglo.... Så jag fick göra en spurt från sista plats till första plats för att göra ett sista försök att samla ihop till en någorlunda fungerande tvåparskörning.

Men i backarna runt Lindome var det rejält tryck uppför igen. Då började jag tröttna på det och rullade upp i min egna takt. Samma sak när vi körde upp i backen mot Peppared.

Amerikanarna har ett uttryck för det här: "Weekend warriors". Det är helt okej att köra så, det kan till och med vara kul. Om alla är med på det...

Jag hörde två redan vid starten som konstaterade "jag får väl släppa och köra hem ensam om det går för fort" så blir jag lite fundersam. Siktar man inte på att alla som åker med ut skall vara md i gruppen hem också? Att deltagarna redan innan rundan kallt räknar med att bli ifrånkörda ute på rundan känns inte speciellt "god cykelkarma". Eller?

Jag och Timo gjorde ett tappert försök att hålla ihop gänget och få med oss alla hem och det lyckades väl i princip. När det gick för jäkla snabbt var det fler än vi som tjoade men det krävs att alla hjälps åt för att få en runda att funka.
Last edited by Christer Hedberg on 2008-05-05 22:09, edited 3 times in total.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by peter jonsson »

I den lugna gruppen blev vi 12st till start och vi rullade i samlad tropp. I höjd med gångbron över 158
straxt innan Askims torg var det glas på vägen så där tog vi det lugnt.Likadant var det innan Hovåsbadet .Det är nog ingen som soppar upp glaset så det kommer nog att ligga kvar hela sommaren
Vi rullade på i lagom fart i tvåpar till straxt innan fjärås där det blev fri fart till shellmacken. Vi fikade
på naturum en stund och rullade sedan hemåt. På slutet blev en del lite trötta så vi blev delade i två
klungor men vi tog oss hem i relativt samlad tropp. Tack alla som var med jag tycker vi lyckade hålla ihop gruppen nästan hela vägen hem. =D>

Peter J
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Pontus T »

Tråkigt att läsa Christer. Behövs egentligen inga komentarer. Desvärre inte första gången
detta spörsmål är uppe på forumet, troligen inte sista heller.

Pontus.
Christer Hedberg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Christer Hedberg »

Grattis i efterskott förresten Pontus!
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Pontus T »

Tackar och bockar.
Pontus
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Summering av lördagens träningar

Post by Thomas Franzén »

Ännu ett rekord!

Dagens träningar i klubbens regi tar oss till en ny rekordnivå:
Idag tränade 50 personer med Lygnens Venner!

Här kommer listan:
Intro-pass Snipen Sturske 8 personer
Lugn grupp Fjärås Bräcka 12 personer
Snabbare grupp Fjärås Bräcka + bonus 15 personer
Träningsläger Bjäre 3 fartgrupper 15 personer
===============================================
TOTALT 50 glada cyklister

Genom denna bredd hoppas jag att vi kan skapa det varierade utbud som jag tror det fins en efterfrågan för. Ett pass för, i det närmaste, varje smak. Med denna grund hoppas jag att vi kan gå vidare och lära oss att bli bättre på de träningspass vi erbjuder. Glöm inte att allt vi gör i Lygnens Venner är en produkt av frivilliga arbetsinsatser efter bästa förmåga.

När jag läser Christer Hedbergs inlägg här ovan inser jag att vi har mer att göra för att allt ska fungera optimalt. Ett träningspass med mer än en person är alltid en kompromiss mellan olika personers träningsstatus och ambitioner, ingen ska räkna med att passet är optimalt för sin egen del, det bör däremot vara optimalt för kollektivet. Detta problem är alla cykelklubbars ständiga kompromissproblem. Klubbens ansvar är att försöka få alla deltagare att förstå detta.

Även om vi gör indelningar i olika fartgrupper och liknande kvarstår alltid stora skillnader mellan olika individer. Chisters kritik är relavant och värd att fundera på. Det betyder inte att någon ska känna sig träffad eller kritiserad, bara att vi behöver lära oss att bli bättre på att jämka samman våra deltagares önskemål i grupper som håller ihop. Denna arbetsuppgift är inte helt enkel och jag tycker vi tar till oss Christers synpunkter och jobbar vidare med frågan.

Under tiden hoppas jag att alla ska känna sig fortsatt sugna på att träna ihop med oss. Jag vet av egen erfarenhet att Christer själv är en mycket duktig passledare (jag cyklade flera träningsapss med honom som passledare på Malloca i år). Glöm inte att förmåga = insikt + kunskap + vilja :wink:

/Thomas
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
thomas jansson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by thomas jansson »

Håller med Christer ovan. J--ligt natta när folk drar upp tempot till något personligt
tempoträningspass. Andra kan ju ha kört detta mitt i veckan och hakar på passet
för att det var schemalagt som beskrivet på forumet.
Var med i lugna gruppen som skötte sig kanon. Peter Johnsson alltid bra passledare !!

// Thomas J
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by peter jonsson »

Tack Thomas Det värmer alltid med beröm.jag kanske inte behöver gå någon passledarkurs.

Däremot kan klubben skicka mig på en rättstavingskurs.Det gick lite för fort när jag skrev om lugna

gruppens framfart. :oops: #-o

Peter
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

Nu har ju jag aldrig åkt i snabba gruppen, och var heller inte med i lördags. Så jag borde väl inte yttra mig ...

En generell reflektion är att gruppen bör åka i det tempo som angivits från början. Om det skall vara en marschfart på 30, och någon pinnar på i 40+ är ju vederbörande lika fel ute som den som glider med i 20.

I den stilla gruppen (där jag gör mina enstaka framträdanden) förväntar jag mig lite flexibiltet så att alla hänger med utan att känna sig utstötta, i den snabba förväntar jag mig lite mer disciplin (åt bägge håll).

/Mats
putte

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-05-03 kl 10:00

Post by putte »

Jag måste få ge mig in i debatten lite grann.
Nu var jag inte med i aktuellt pass, men det brukar vara vissa parametrar som ställer till det när vissa pass urartar och blir okontrollerbara(speciellt för passledarna).

*Några av cyklisterna har inte kört på länge och är både utvilade och mkt sugna på köra av sig.
*Några cyklister är nya i sporten och har aldrig upplevt känslan och tillfredsställelsen av att flyta fram fort och smidigt i en väl fungerande klunga. Allt detta till en minimal ansträngning.
*Några av cyklisterna är rena individualister och kan inte inordna sig i en organiserad klungkörning.
*Några av cyklisterna har överskattat sin förmåga och har valt för snabb grupp och börjar krokna redan efter någon kilometer, men byter inte till en lugnare grupp.
*Några av cyklisterna har valt för lugn grupp och drar lätt sönder denna samt att dom då alltid får någon med sig.
*Passledarna är oerfarna av att leda och/eller gör ibland samma fel som ovan.(Detta måste man iofs ha överseende med då alla är barn i början).

Detta är några exempel på vad som kan utgöra problem i grupp.
Blandar man då dessa ingredienser så kan man få en RIKTIG soppa.

Vad gör man då åt problemet?

*Man upplyser vid träningens början hur passet skall genomföras och vilka regler som gäller.
Dom som inte tycker att det passar behöver heller inte delta i träningen.
*Man kan lägga in fartsträckor eller intervallzoner där hetsporrarna kan få köra av sig.
*Informera om det katabola(nedbrytande) genom att under ett distanspass köra för hårt, vilket betyder: Träningen får ingen effekt. Man har cyklat i onödan.
På loppen eller tävlingarna får man däremot köra slut på sig ordentligt, det är meningen.

För övrigt så har jag länge efterlyst att vi på hemsidan presenterar tips/regler och förhållningssätt som ska gälla under våra träningspass, såsom de flesta andra klubbar har på sina hemsidor.
Detta skulle underlätta för oss alla och en guide om hur vi skall bete oss på träningarna och kanske skulle ha förhindrat problemen under helgens träning.

Vi får se om något händer........

/Putte
Post Reply