SUB Varbergs Fästing Lördag 2010-05-29 kl 9:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Claes-Göran Andersson
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson

Post by Claes-Göran Andersson »

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Sub träning Distans

OBS! Starttiden

Startplats: Slottsskogen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Längd: 165 km
Backighet: Låg

Länk till Karta

Fartgrupp: Sub 8.12 o 9
Passansvarig: CG
Hjälpryttare:

Info från passledaren:
Beroende på vilka som kommer från Sub grupperna delar vi upp oss eller kör i en grupp!!!

Fikapaus: Vi gör stopp i Varberg för att äta/fika, TA MED PENGAR!
"He is able who thinks he is able!"
Claes-Göran Andersson

Re: SUB Varbergs Fästing Lördag 2010-05-29 kl 9:00

Hej alla subbare!!

Glöm inte detta träningstillfälle!! Finslipning på tvåpar behövs fortfarande flera är nya och inte intrimmade!!

//CG
pewe
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Post by pewe »

Räkna med mig.
mikebike
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Post by mikebike »

Hej Kommer till förhoppningsvis Sub 8.12-gruppen.
mikebike
jote
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow

Post by jote »

Jag kommer!.

Det här brukar vara ett bra pass för att grundlägga cykelbränna på överarmarna. Som det ser ut nu blir det nog ingen högsommarvärme i år.
ash

Post by ash »

Jag kommer på lörd, sub 8+..............Hoppas bara på fint väder nu när det ska köras långt och fort.

troligen Emil oxå....

Vi ses !
Hans Carlberg
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg

Post by Hans Carlberg »

Ännu en kabeldragarhelg med elarbete i Bohuslän väntar..
Vi syns väl nån gång.
Hasse:88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Janne P
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Post by Janne P »

Jag skall med. Har missat all gemensam subträning sedan Mallorca-resan pga sjukdomar och jobbet men håller på att snabbladda systemet sedan ett par veckor tillbaka.

/Janne P
Målet är vägen dit...
Dingle

Post by Dingle »

Jag kommer på Lördag.. Vad gott att janne e tebacks!!!!!!!!!!!
Magnus Brink

Post by Magnus Brink »

Hej!
Skulle gärna följt med på Varbergsturen men har tyvärr förhinder. (Fyller 50 den dan ;-) )
Blir det tillfälle till gemensam klunga på Nationaldagsloppet?

/Magnus B
Lars-Inge Kjörnsberg

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Härligt att du är med i leken igen Janne! Vi behöver verkligen starka draghästar som dig!
Lars-Inge Kjörnsberg
Pontus T
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning

Post by Pontus T »

Nu är det är mindre än 2 veckor till Nationaldagen och Nationaldagsloppet 6 Juni.

Vi behöver 20 funktionärer (40 sammanlagt) från respektive klubb, CK Master har redan fylllt sin kvot.
För att vi som
arrangör skall kunna genomföra ett bra arrangemang behöver vi din, ja just det, din hjälp.
Kom igen nu och ställ upp.
Roald Karlsson

Post by Roald Karlsson »

Tänkte hänga på subgruppen sub 9 om det blir en sådan. Är dock tveksam om det blir gemensam subgrupp då jag misstänker
att det kommer att gå för fort för mig. Isåfall gör jag nog Mats sällskap!

/Roald
Mikael Virtanen

Post by Mikael Virtanen »

Om bara den här veckans retliga förkylning släpper taget, är jag med på lördag i sub9.
Mikael
rayka

Post by rayka »

Hej alla flitiga cykelmyror. Jag tänker vara med från Slottskogen på lördag.

Raymond ;-)
Moosebeach
Fornamn: Markus
Efternamn: Elgstrand

Post by Moosebeach »

Efter Lygnen runt i söndags så har jag haft en kråka i näsan och varit allmänt hängig....men det börjar ge sig så jag är med på Lördag. Kommer dock att hoppa av i kungsbacka på hemvägen från varberg :-)

/ Mr Moosebeach
andale
Forumadministratör
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Post by andale »

Kan bara konstatera att jag är bortrest denna helgen också. Kör hårt!
/Anders
Claes-Göran Andersson

Sub-9 gänget blev en liten grupp på 8 personer. Förutom ni som är sjuka var är resten!!!!?
På vägen ner mot Varberg i kantvinden blev det manfall, det slutade med att vi var 6 st. som kom först till Varberg och fikat. Stundtals var det som en vägg, sträckan efter rondellen i Varberg där vi gick in på cykelbanan mot centrum var rent ut sagt :twisted:.

Efter en fika på ca. 25 minuter gick vi tillbaka mot Slottskogen mina ben var som träpåkar. När vi vek i rondellen upp i kantvinden mot Åskloster gav Anders upp "kände sig inte bra efter Gbg:s Varvet" undertecknad var på väg att göra detsamma men bet mig fast en stund när vi gick parallellt med järnvägen. Markus släppte också på denna sträcka.

Det är ofta så att det är väldigt marginellt om man åker med eller släpper. Jag släppte ett tag i några knäppar upp mot Väröbacka men kom tillbaka i nedförskörningen lite snack att ta det lite lugnare i uppförsbackarna och när vindbyarna piskade på gjorde att jag kunde gå med. Att köra så här är oerhört viktigt på Vättern.

På vägen upp blev vi omkörda innan Fjärås av Happy MTB vi mötte dem när vi gick upp mot Åskloster, där gick det undan i en stor klunga som bredde ut sig över vägbanan.

Ner till Varberg hade vi 32.5 i snitt trots vinden.

Väl i Slottskogen hade vi avverkat 164 km, snitt 31.0 och 5.16 timmar i sadeln 12 grader när vi startade, 19 tillbaka i Slottskogen och 15 i snitt. Höjdmeter 595 så det är ju inte helt platt!!

Att åka på 6 i en klunga blir väldigt slitsamt uder de förhållanden som vi hade idag. Till Vättern måste vi vara 12-15 st som går runt förhoppningsvis utan kantvind för att vi skall klara målet under 9 timmar.

Tack till alla i den "lilla" gruppen det var ju gott att var före 8.12 både ner och upp de var väl minst 15 st. :-D

//CG
Bengt Tonnvik
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik

Post by Bengt Tonnvik »

Sub 8.12-gängets resa till Varberg blev också en kamp i kantvinden. Osäker på hur många vi var, ett par avbröt under resan, men jag tror att vi var 11 st tillbaka (?). Fler får hjälpa till med analysen, men jag kan bidra med lite statistik:

Vi körde 164,8 km, satt i sadeln 5,01 timmar och höll ett rullsnitt på 32,9 km/h. Delar man upp det lite ser man att vi från Lindome till Varberg (64 km) höll ett snitt på 33,9, medan vi på tillbakavägen, Varberg-Vallda trekant, höll ett snitt på 32,2. Min känsla var att vi hade vinden mer emot oss på nervägen, än hem (vet inte om det är rätt?), men ändå fick en lägre fart hem, men det visar väl bara hur svårt det är att bemästra kantvinden, och hur mycket det sliter oavsett vilken position man har i gruppen!
Från Vallda hem till Slottskogen gick det nästan lika fort, från Billdal tog vi Säröbanan, och sa att nu får vi ta det lugnt. Det blev 33,4 i snitt där, vilket kanske i inte är så hedervärt med tanke på gång- och cykeltrafiken där!?
Snittet på hela den "Vätternlika " delen (Lindome-Vallda) blev 33,2, att jämföras med ca 35,4 när vi åkte till Sollebrunn på Kristi Himmelsfärdsdag, vilket återigen bevisar vindens betydelse.

Tack alla för ett gott jobb! Nu hoppas vi på bra veckor fram till Vättern!

/Bengt
Claes-Göran Andersson

Hade gärna haft en GPS igår tror att vi hade liknande kurva från Kållered ner till Varberg. Det går inte så fort den första biten innan man kommer ut på vägar utan rödljus, rondeller etc.

Att det gick långsammare hem beror delvis på att det var slitsamt ner till Varberg själv kände jag att det måsta kännas betydligt lättare ner till Jönköping på Vättern än vad vi kände igår!

Nu är det vila kortare tempopass och långsammare långpass fram till Vättern som gäller. Det är ju då man skall vara på topp!!

//CG
Post Reply